Arkánum XI. Jeden svět nestačí

31 hráčů, mužů, žen, obojetných

hodin , 3 dnů , 2019

Web: http://arkanum.cloud

Autor fotografií : Khelben Daniel Bohovic,

Autoři: Khelben Daniel Bohovic

Skupiny: Larpard

Vítejte ve světě Arkána, kde se v šeru zákoutí a stínech viditelného světa schovávají Jiní. Dlaci, mágové, víly, upíři i další mnohem starší stvoření. Mnohá z nich nadaná nadpřirozenými schopnostmi či magií. Je to svět kde je realita na hranici zhroucení a od pádu do Prázdnoty je drží úsilí hrstky Hlídek. Je to svět kde se magie prolíná s vědou a špatný odkaz na internetu vám může zamořit počítač nebo spolknout duši.

​Arkánum je městský fantasy larp, zaměřený na nadpřirozeno, horror a špionáž. Bere si inspiraci ze současné městké fantasy, hororů, i reálných událostí. Jedenáctý ročník nás posouvá do současných Pardubic, města, které pravidelně zaživá velmi rušné velikonoce a ty letošní budou opravdu speciální.

Speciální dík spoluorganizátorum Mors a Šokimu a všech těch dalších lidí, kteří mě podporovali

 

9.3

6 celkem

Vaše hodnocení je: 0


10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

0
LesziLeszi 25.04.2019

Arkánum je městský LARP klasického (či archaického?) dosti sandboxového typu. Organizátoři mají svou vizi, příběh a nějaké předpřipravené události (spojené s hlavní příběhovou linií), postavy jsou vytvářené či spoluvytvářené hráči. Postavy hráčů, s nimiž jsem se nějak blíže setkal, mi přišly poměrně dobře zapracované do světa - zdá se mi, že se organizátoři snaží se všemi před hrou co nejvíce komunikovat (a propojovat je ke vzájemné předherní domluvě, kdekoli to má smysl), vytěžit hráčské představy o postavách a co nejvíce z jejich osobních "malých" příběhů zapojit do hry. Předherní komunikace s organizátory byla výborná a velice příjemná, vyvolala ve mně pocit, že se o mne, resp. mou postavu zajímají, že jsem na hře vítaný a začal jsem se skutečně těšit.

Žánrově je to převážně špionážní urban fantasy s hororovými prvky (nadužívání magie je rizikové, kulty lovecraftiánských prastarých jsou stále větší hrozbou pro všechno živé) nicméně s takovým, řekl bych typicky českým, odlehčeným pohledem na věc. Není to přímo parodie, stále je možné vzít to vážně, ponořit se do postav a prožít to opravdu silně, ale v některých situacích je trošku moc sebeironie či laskavé české pohádkovosti tam, kde bych čekal například hutnou mytologičnost. Pro mne spíše hraniční, než destruktivní (vyžaduje to jisté úsilí udržet se v ponoření do vážně napsané postavy, ale pořád to jde) - a musím také přiznat, že co se mytologických témat týče, jsem velice náročný zákazník. Žádná katastrofa (a činí to hru přístupnější hráčům s jiným vkusem), ale není možné čekat intenzitu hrůzy z Arkhamu či mýtičnosti Lesa Mytág. Je to takové... Klasicky odlehčené.

Jako na většině městských LARPů je poměrně velká část herní náplně "řešičská" - získávání a vyhodnocování informací, shánění vzácných zdrojů a spojenců, konkurování jiným skupinám snažícím se o totéž - ale hra je poměrně "štědrá" v jejich poskytování, takže to "nezdržuje od hraní", ale spíš vytváří herní scény a motivaci pro další setkávání a snahy o spolupráci či konflikt s jinými postavami. Hra do velké míry podporuje interakci až PvP, ale spíše v oblasti konkurování si a verbálních či zpravodajských konfliktů, nastavení hry nepodporuje náhodené zabíjení postav (žánru odpovídá spíše odhalování agentů a výměna zajatců, než prosté zamordování něčí postavy v půlce hry) a pravidlová mechanika činí trvalou likvidaci postavy poměrně náročnou. Většinu náplně hry si tedy tvoří hráči sobě navzájem (což je klad i zápor, podle ochoty a schopnosti přítomných hrát, ale zdá se, že diletantů je málo a lze se jim vyhnout).

Kompletní pravidla mají cca 30 stran, nicméně slouží spíše jako průvodce pro vstoupení do světa, pochopení jeho fungování a vytvoření postavy, na hře jsem je neotevřel ani jednou. Jejich herní aplikace je poměrně elegantní: Každá postava umí tři až pět během hry snadno použitelných "efektů" na které dostane hezky vyvedené kartičky - taháky a to je vše. Je jedno odhalení pravdy, jedno léčení, jedna psychická dominance, z jakých důvodů (magie, technologie, fyzická zdatnost...) je postava umí je důležité pro atmosféru, ale ne pro okamžitou herní aplikaci, ta odsýpá rychle, bez dohadů a delšího vysvětlování, a tedy bez narušování hry. Během hry je možné získávat převážně jednorázové bonusy (amulety apod.), ale systém nezná nějaké body zkušenosti a získávání dovedností během hry ani mezi ročníky (v případě pokračování), takže postavy začínají a zůstávají podobně silné. Herní linie jsou tedy otevřené všem, kdo o ně mají zájem, není nutné odehrát několik her a "naexpovat si postavu", aby vás silné postavy pustily mezi sebe a k organizátory poskytovanému obsahu.

Hacking a technomancie jsou vyřešeny pomocí QR kódů na předmětech a lokacích, online systému a aplikací - je potřeba smartphone a pro složitější operace notebook a internetové připojení, ale z vnějšku se zdá, že to docela funguje (bez neustálého telefonování organizátorům a podobné nehernosti) - hráči technomágů se pro to každopádně nadchli a docela si s tím vyhráli, přičemž dost bavili ostatní.

Materiálnímu zajištění téměř nebylo co vytknout: Skupiny a týmy měly alespoň domluvený salonek v kavárně, jejichž obsluha byla smířená s tím, že se u nich bude hrát; konference o konspiračních teoriích se odehrála ve skutečném přednáškovém sále, na svatbě bylo co jíst a pít, atd...

Jediný kiks - a zároveň největší chyba hry - se týkal pokusu simulovat bojovou scénu v tunelech obležené pevnosti pronajatou lasergame arénou, v níž výpadek proudu způsobil skoro hodinu čekání a trapné nehernosti, a snaha nějak to vyřešit unavené organizátory na konci hry už dost vykolejila. Chápu, že to nemohli nijak ovlivnit - měli to objednané, zaplacené a naplánované - ale celá ta událost by i při hladkém průběhu obsahovala dost virtuality a nutnosti to hráčům nějak odvyprávět spíše, než ukázat. A to zmatení organizátoři řešící nečekané problémy už nezvládli. (V průběhu dne se pro rvačku ve sklepě přirozeně zformovala skupina bojových postav, od jejichž hráčů se dalo očekávat, že akční scénu ocení, paralerně s ní probíhal další příběh ostatních postav, logisticky to tedy muselo být peklo.) Ke vší smůle to samozřejmě byla poslední velká událost hry... Její konec byl naštěstí lepší, než začátek (a pro většinu postav to byla chronologicky poslední, ale ne nejdůležitější událost hry), ale jistou pachuť to bohužel zanechalo...

Kostýmy a rekvizity byly v rámci žánru zcela dostačující - Khelben je hračička a megaloman - nikdy se mi nedostal do ruky papírek, vždy to byl reálný předmět, v případě technomancerského materiálu i s nějakými konektory, které asi bylo možné reálně k něčemu připojit. Jednorázové CP byly okostýmované a nalíčené tak, že bylo na první pohled poznat kdo a co to je a vůbec nepřipomínaly jiné CP hrané stejným organizátorem. (Zní to banálně, ale u městských her s množstvím CP je to skutečný problém.) Jistě je zde prostor pro další zlepšení, ale v oblasti lokací a rekvizit nastavuje Arkánum ostatním městským LARPům laťku hodně vysoko.

Celkově mne hra, i se zmíněným průšvihem (komu se nikdy nestal), extrémně příjemně překvapila a nadchla, byl jsem na ní poprvé a rozhodně se chci stát pravidelným hráčem. Je jí samozřejmě nutné hodnotit v rámci jejího žánru jako městský LARP, konkurenci řekněme Pražských hlídek, Maškarády, Changelingů či Dies Irae, bude-li po Matrixu uspořádáno ještě někdy něco. (Proto se tolik rozepisuji - není to dramatické, není to moc skriptované, není to příliš bojové, nesnaží se to hrát na psychické či fyzické hranice odolnosti hráčů, ale zda je to klad či zápor je už na Vaší preferenci žánru hry.) V tomto vymezení se nebojím označit Arkánum za výjimečně dobrou hru, klamavě se ukrývající v Pardubicích. Nejen vzhledem k tomu, jak pražské městské LARPy pořádá a hraje stále stejnější skupina lidí, mohu výlet za pražské hranice a vyzkoušení jiného stylu jen doporučit!