Bitva pěti armád [B5A, 2015]

900 hráčů, mužů, žen, obojetných

hodin , 2 dnů , 2015

Web: http://b5a.cz

Bitva s měkčenými maketami zbraní, inspirovaná událostmi z knihy Hobit od J. R. R. Tolkiena, která se odehrávala ve dnech 5. - 7. června 2015 nedaleko městečka Doksy u Máchova jezera. Jde o největší bitvu a setkání dřevárníků v České republice, ročníku 2015 se účastnilo kolem 900 lidí.

Ročník 2015 vyhrála světlá strana. S výjimkou dvou střetů se rořník odlišil absenci jakéhokoli oživování. Pochody byly ještě kratší a hrálo se na menším území. Mezi rekvizitami přibyla dračí kostra a mangonel.

5.9

75 celkem

Vaše hodnocení je: 0


10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

0
PlašilOndřej Vlas 03.09.2015

Nejslabší ročník za posledních 8 let. Oceňuji dostatek vody v bitevním poli a kouzlo ohromných bitevních střetů. To je ale tak vše.

 

Přidělování životů bylo jinak než jak se psalo na internetu, boje byli neustále tytéž a na dost podobném místě. Navíc tím, jak se zrušilo oživování během bitvy, tak spoustu lidí zahynulo hned na začátku střetu a pak jen koukali jak se zbytek mlátí ( chápu že se oživování zrušilo pro vysoké teploty, ale v tom případě se mohlo dát lidem víc životů aby si alespoň trochu zabojovali).Sobotní tábor na bojišti bílé strany bylo něco podivného a neděle byla totální fiasko ( bojujte na totmto místě, o nic nejde - pak náhle je poslední střet který určí kdo vlastně vyhrál).....chmmmmm...u B5A bych očekával něco jiného

 

...málo muziky za hodně peněz ( za co se proboha utratili????)

0
DvojcheDvojche 31.08.2015

Za 15 let u téhle zábavy nejhorší akce co jsem zažil!!! Organizátoři ani po několika měsícíchnevyblili žádné oficiální stanovisko na kritiku, která se na ně sesypala!!  Poprvé a NAPOSLEDY v Doksech!!!!

0
LaranyaAlžběta Šemrová 22.06.2015

Z letošního ročníku mám trochu smíšené pocity. Rozhodně oceňuji fakt, že hra poměrně slušně fungovala logisticky, bylo dost vody, nekonaly se žádné pekelně dlouhé přesuny mezi lokacemi (ačkoli by se možná dalo uvažovat o tom, že by jich bylo o něco víc...). Co mi trochu chybělo, byly battlegroundy, které ze hry udělají něco víc, než jen "jděme sem a zbušíme je". Naopak se mi vůbec nestýská po pojízdném drakovi, který působil docela komicky vzhledem k tomu, jak epická chtěla ta scéna být. Kosti jsou hezčí. :-) Možná by neuškodilo trochu víc příběhového pozadí, ale není to nezbytně nutné.

Je tu jedna věc, která se mi úplně nelíbila, a tou je životový systém a přidělování životů. Na internetech už se o tom řeklo mnoho, takže si myslím, že spíš není potřeba to nějak dál rozvádět. 

Co se týče zázemí, rozšíření tábořiště byl dobrý tah, ačkoli do hospody to bylo letos nějak daleko. Příště bych ji vycentrovala, nosit pivo přes celou louku mě neba. Ale to je detail. :-) Jinak oceňuji také doprovodný program. 

Takže, jak to shrnout? Zkrátka, neodjížděla jsem nijak zvlášť rozezlená, ale jsou věci, které by stály za to vylepšit. Příští rok mě ale každopádně nejspíš uvidíte zase. 

 

0
Kapitánka NemoLjuba Grigorova 11.06.2015

(nebojovka) Já jsem si přišla neužitečná. Loni to bylo jinačí. Furt jsme pobíhali a naháněli šípy. Takže když si střelec sahal po posledním šípu/šípce, byl jeden z nás poblíž, aby mu doplnil toulec. Letos? Přišlo mi, že naší střelci ani nestihli své "zásobníky" vystřílet... Je sice fakt, že jsme omezeli jejích zrátovost na minimum.. Ale v průběhu hry? To jsme jim příliš pomáhat nemohli... :/ 

Plusy? Stánek s medovinou. Večerní pohoda u ohniště, pokec se starými známými... No, však víte, jak to chodí... Sprchaaaaa. Aneb, když se ilegálně propašujete do školy v přírodě. xD

Mínusy? Boje odbojovány o cca 3 hodiny dřív (→ 3 hodiny nic nedělání). Drak? OMG! WTF? lol. Nejen, že žebra měl otočená na záda, kdežto hlavu "na břich", ale zornice byly natolik malé, že by skrz to v žádném případě nemohl vidět. Zuby? S něčím takovým by se jen stěží najedl.

0
ViperLukáš Makovička 10.06.2015

Nebudu se dlouze rozepisovat. Plně souhlasím s tím, co napsali Talbot a Samuel.

Hodnocení: 7/10 (8/10 pokud započítám, že jsme měl štěstí na super skupinu Dolanských spolubojovníků!)

0
MornaewJohana Tichá 10.06.2015

Jakožto právě začínající larpař, který s těmito akcemi nemá zatím mnoho zkušeností, ale do budoucna tuto skutečnost rozhodně hodlá změnit, mohu poskytnout pouze velmi jednostranný názor na B5A 2015 - nebyla jsem na minulých ročnících ani na jiných akcích, nemohu srovnávat. Také jsem si nevyskoušela role ostatních, abych mohla mluvit z jejich úhlu pohledu. Přesto se pokusím po pravdě a upřímně zhodnotit svůj dojem a přispět svou troškou do mlýna.

Organizace, byť mnohými osočována, se mi zdála velmi dobrá. Samozřejmě ne vždy je vše perfektní, to ani nikdy není možné, ze zkušenostmi s pozorováním organizací jiných, s larpem nijak nesouvicejících akcí jsem byla dokonce udivena, jak dobře vše šlapalo. Ne všechny informace byly vždy dostupné (ne každý holt u sebe má nonstop internet, aby mohl vše dohledat, i třebas na místě...), o to důležitější se mi zdál fakt, že byl vždy všude někdo, kdo věděl, co a jak - vždy bylo koho se zeptat, poprosit o radu či vysvětlení. To samozřejmě může "lenochům", kteří se neobtěžují ani nikoho přeptat a raději setrvat v nevědomosti, přijít nedostatečně, ovšem na B5A jsem si všimla jen velice málo takovýchto lidí - ba spíše naopak, každý (tím myšleno i účastníci) se byli naprosto schopni postarat sami o sebe. Nebylo nutno nikoho vodit za ručičku nebo mu dělat chůvu - já sama toto považuji za veliké plus, za něco, co by sice mělo být, ale naprosto není běžným jevem. S některými instrukcemi jsem jakožto naprostý novýček měla pár chvil trochu potíž (například význam zkratky LF, se kterou jsem se kupodivu v životě nesetkala, mi došel až po chvíli, takže jsem pře pláknem tábořiště strávila o pár vteřin déle, než by snad bylo bývalo nutné...), věděla jsem ale díky harmonogramu a rozhlasem hlášených instrukcí naprosto přesně, co si jako hráč musím ohlídat - registračku, schvalování zbraní a pod. V tomto mi organizace přišla více než schopná - jak registrace, tak schvalování probíhalo hladce, a byť muselo být celá tato činnost úmorná, organizátoři ji zvládli s neobyčejnou psychickou odolností a nevztahovali své případné osobní nepohodlí na jimi schvalované zbraně a vybavení. Neznám příliš lidí, kteří by měli onu potřebnou trpělivost, která je k něčemu takovému nutná. Celý organizační tým navíc působil takřka neviditelně - přestože měli úkolů pravděpodobně až nad hlavu, zvládali je nenápadně. Snad si půjčili Bilbův prsten, snad ne, faktem zůstáva, že přestože pracovali "ze stínů" a neviděni, zvládli svůj úkol na jedničku.

Systém boje mi připadal férový a vzhledem k přítomnému vedru snad i jediný možný. Jako naprostý lehkooděnec hodící se pouze o "obíhání", "vpadávání nepříteli do zad" a "rychlé taktické přesuny" jsem sama účinky vedra nevnímala tak, jako ostatní, ovšem při pohledu na muže vařící se ve čtyřech vrstvách - halena, prošívanka, kroužkovka a pláty navrch, k tomu helma a ještě navíc štít zbraně... - přišlo mi, že délka jednotlivých bitev i nízký počet životů byly jediným možným řešením, jak předejít kolapsům z vedra podobným nepříjemnostem. Je s podivem, že nikdo při namáhavé aktivitě za daného počasí, navíc se zátěží mnohdy i mnoho kilogramů opravdu nepadl. Velkým dílem k tomu přispěla i bezchybná organizace zásobování vodou, které byl vždy dostatek a bylo možno ji doplnit po každé bitvé - pro ty, kdo dbali instrukcí a nesli s sebou vlastní čutoru, opravdu nebyl s nedostatkem tekutin problém - bylo ji doslova co hrdlo ráčí. 

Samotné bitvy mi přišly výborně řešené, byť opět nemohu srovnávat s jinými ročníky. Menší počet životů přispěl k mnohem větší obezřetnosti hráčů, většímu taktizování, než jaké by snad poskytovala bitva s životy více. Jakožto hráč s pouze jedním životem mohu celkem s jistotou tvrdit, že vím o čem mluvím - přestože se s takto malým počtem životů umírá opravdu velmi snadno, přispívá to zaprvé k autentičnosti střetu, za druhé k mnohem větší pozornosti účastněného a tím pádem i intenzivnějšímu prožitku. Vzhledem k rychlosti, s jakou následovaly bitvy po sobě, nebylo nutno trpět strachem, že si jeden "nezabojuje", přestože v minulém střetu umřel hned na začátku. Toto navíc vytváří vyšší nároky na čestné jednání hráčů a dává následně vítězství mnohem větší cenu.  Bitva je navíc o to zajímavější, neboť není možno jednotlivé síly vrhnou "po hlavě do řeže" a doufat, že protivníka "nějak rozsekají" - králové, generálové i jednotliví velité museli opravdu takticky operovat a přemýšlet, aby svůj národ dovedli k vítězství. Sama za sebe bych tímto chtěla vyjádřit i dík a poklonu armádnímu sboru elfů, kteří z mého pohledu odvedli úchvatnou práci. Menší počet životů dále kladl také větší nároky na jednotlivé hráče - pokud bojovník udělal chybu, zemřel, stejně jako by tomu pravděpodobně bylo i v opravdové bitvě. To celé mi přijde mnohem realističtější, než kdyby měl každý životů deset. Díky menšímu počtu životů a kratším bitvám se navím opět předešlo možným úoalům a problémy s vyčerpaností. Délka bitev i následných pauz mi v tomto přišla vyvážená a naprosto plnila svou funkci.

Jako hráč, který si přišel hlavně zabojovat, jsem nijak nepostrádala dějovou linii - nemohu soudit, zda by to s ní bylo lepší nebo horší, ovšem nevím, zda by v sobotním vedru měl někdo náladu a energii sledovat herecké výkony stejně se vařících králů a velitelů - ti už byli dle mého názoru tak dost vytíženi organizováním, plánovaním a taktizováním, nehledě na propracované kostými, ve kterých se pekli, aby dostáli své roli. Vidět rudý, očividně velmi přehřátý obličej krále elfů, který přesto s naprostým klidem, trpělivostí a hlavně positivním přístupem dál organizoval svou armádu, mi jako záminka k "utvoření loajality" a tím pádem i k pocitu větší jednoty armády jako takové, daleko stačila. Armáda sama navíc atmosféru jednoty takřka produkovala, ať už se jednalo o ucelený bojový pokřik, do kterého se zapojili snad bez výjimky všichni, kdykoli byl vyvolán, nebo prostě všeprostupující ideou stejného cíle - porazit nepřítele. Na naší straně jsem nenašla žádné "chytré huby", které by kritizovali práci ostatních, každý přiložil ruku k dílu, jak jen mohl, alespoň z osob, které jsem ve svém okolí viděla. Stejně tak atmosféra v táboře byla uvolněná a naprosto přátelská - za přátele bylo možno považovat i osoby, které jsem viděla poprvé v životě a neznala je ani jménem. Byla to první akce, na které byl celkový přístup všech zúčstněných tak relaxovaný, otevřený a positivní, které jsem se účastnila. Přestože kolují fámy o pár jedincích, kteří se do této charakteristiky nehodí, sama jsem nepotkala nikoho, kdy by se choval jinak než vstřícně.

Co se závěrečné bitvy týče, opět nevidím důvod si stěžovat. Řež, zpočátku intenzivní, se s postupem času poněkud sklidnila, hráči s narůstající únavou taktizovali a snažili se přesuny jednotlivých oddílů získat výhodu. To, že počet oživení nebyl dopředu znám mi přišlo jako dobrý tah -  možná to sice doopravdy dopadlo tak, že vše rozhodlo až oživení poslední, nejistota ovšem nutila hráče neztrácet hlavu a snažit se neustále - nikoli hodit jednu smrt za hlavu s tím, že "se stejně oživím ještě tolikrát a tolikrát, tak co...". Opět musím pochválit organizaci boje a předávání informací mezi veliteli, které probíhalo takřka neviditelně, o to více však bylo působivé, sotva si ho někdo skutečně povšiml. Jediné, co snad po závěrečné bitvě scházelo, bylo nějaké "hromadné" vyhlášení... místo něj měl každý král proslov ke svému národu. Přestože náš panovník "na proslovy moc nebyl", použiji-li jeho slova, doufám, že tuto roli přijme i příští rok a znovu nasadí korunu zlatavých větví. Neznám velitele jiných národů, ovšem všechny armády působily uceleným dojmem - nemám tedy důvod domnívat se, že by organizace jiných "ras" někde drhla.

Jediné, co bych akci jako nováček mohla vytknout, je tedy to počasí (jako vážně, fakt jste mohli vybrat lepší, kluci... :D), a rozhlas, který sice hlásil hlásil, ovšem v prvý den to vypadalo, že mu dochází dech a zanedlouho podlehne srdečnímu selhání. Stejně na tom bylo ozvučení koncertu, které z počátku také trochu vypovídalo službu (je vidět že fantasy a technologie se opravdu nerady mísí dohromady :D), jinak ale ze svého pohledu nemám co kritizovat. Věci samozřejmě mohly být jinak - vždy se dá něco udělat jinak. Přesto si myslím, že je mnohem důležitější užívat si věci tak, jak jsou, než polemizovat, jak by se to dalo předělat. A upřímně, letos bych opravdu nepředělávala :).

Akční bitvy, pohodoví velitelé, féroví a naprosto rozumní protihráči, kteří nepovšimnutý, avšak připomenutý zásah bez hádky uznali, úžasná atmosféra téměř středověkého tábora, kde všude planou ohně a odevšad zní se písně a zpěv (člověk opravdu skoro vidí kejklíře, artisty, muzikanty a jiné baviče, jaké si jen na takovém středověkém tábořišti dokážete představit... přestože tam byl jen jediný a to fakír, jehož show byla jisto jistě osvěžující), neuvěřitelný týmový duch a snad i konečné vítězství, to vše přispělo k tomu, že budu ve své paměti tuto akci střežit jako jednu ze vzácných vzpomínek a s očekáváním hledět k dalšímu ročníku a těším se na všechny tváře, staré i nové, známě i cizí, které příští rok potkám.

0
LesziLeszi 10.06.2015

Kombinace nízkých počtů životů a neoživování během boje přináší zajímavý taktický boj - snahy o inteligentní a rázné překonání protivníka se nemíjejí účinkem a nerozmělní se v monotónní řeži, kde vyhraje ten, kdo dříve omlátí protivníka o vysoké počty životů a oživení. To je myslím velice dobrá cesta, která by jen chtěla trošku domyslet:
Protože díky tomu byly boje velice krátké, zatímco pauzy mezi nimi byly dlouhé, vedlo to k nepříjemnému dojmu "flákací akce", kde se povětšinou zahálí. Bylo možné čekat čtvrt hodiny na boj, při nástupu padnout po jednom zásahu šípem, čekat deset minut na konec boje a pak jít do báze na další pauzu. Kdo měl takovou smůlu náhodně vícekrát po sobě, mohl být již dost znechucen. Ale i lidem, kteří si krátké boje užili, braly dlouhé pauzy na elánu a bitva byla taková neakční. Chápu, že organizátoři měli starost o výdrž hráčů v extrémně horkém počasí. Ale myslím, že hráči jsou dospělí lidé, kteří si obléknou takové vybavení, které unesou a po boji se pořádně napijí, takže by zvládli i více bojů za sebou. Nedělní závěrečka byla dlouhou nepřetržitou řeží v lese, kde se naopak oživovalo neustále. To v chladnějším počasí umožnilo se, ač poněkud jednotvárně, pořádně vybít a vyblbnout.
Styl boje byl jednoduchý - vybít protistranu, buď celá bílá proti celé černé, nebo jeden národ proti druhému. Z jedné strany to může být poněkud realističtější přístup k boji, než různé questy a úkoly, které mnohdy působí virtuálně a když se přeženou, dělají z bitvy dětinské sportovní utkání. Z druhé strany to může být poněkud jednotvárné, zatímco dobře vymyšlené úkoly nutí hráče pokaždé bojovat trošku jiným stylem a vymýšlet různá řešení daných problémů.
Akce má snahu o vyšší úroveň kostýmů a vybavení, a v systému klanů se snaží dát skupinám bojovníků nějakou větší soudružnost a podněty k odlišení stylu kostýmu i k roleplayingu, ale jinak si na atmosféru bohužel moc nehraje. Jednoduché kulisy ("stany" z netkanky v bázích, velice efektní dračí kostra, několik obléhacích strojů, které jsem párkrát zahlédl an byly vlečeny odněkud někam) vlastně nijak herně nevyužívá, nepracuje s žádnými "atmosférickými CP" nebo se sériemi bojových úkolů, které by vytvářely iluzi postupujícího střetu. O atmosféru se snažili myslím velice dobří velitelé a někteří hráči mezi sebou, a přispíval samozřejmě vysoký počet účastníků - veliké armády jsou prostě působivé na pohled. Naopak jí kazilo vyčkávání a špatná práce s prostorem, na němž se občas potkávaly táhnoucí nepřátelské armády, aniž by spolu bojovaly a v jednom či dvou případech bylo dokonce možné po dobojování vidět běžící střet jiných národů, samozřejmě bez možnosti se zapojit. Celkově to tedy směřovalo spíše ke kamarádskému "pobijem se v lese, bude sranda" než ke hraní si na válku v imaginárním světě Středozemě, které v hráčích zanechá nějaké silné zážitky.

Materiální zabezpečení akce bylo velice dobré a po této stránce nic nechybělo. Je třeba vyzdvihnout bezchybné a bohaté zásobování bojujících vodou, dobře vybavené zdravotníky ochotné pomoci i s prkotinami a spoustu neviditelných lidí odvádějících neviditelnou práci. Když všechno funguje, zdá se to samozřejmé, ale znamená to, že organizátoři jsou schopní, snaží se a tvrdě pracují.

Kromě bitvy má akce i bohatý doprovodný program složený z různých soubojů v aréně a koncertů stylových skupin. Je tradiční, očekávaný a baví množství lidí. Letos se, myslím, vydařil. Dovolil bych si mu vytknout příliš hlasité ozvučení (zvuk se odrážel od okolních lesů) které poněkud omezilo možnost bavit se něčím jiným než hudbou zrovna hranou na pódiu (ale to je kosmetický detail).

Na webu bitvy je množství dobrých návodů, komentářů a inspirací, ale stránka "Tento ročník" je dost skoupá a předem neinformovaný návštěvník by se z ní např. nedozvěděl o zákazu vjezdu do tábora. (Ano, píše se o něm v druhé poznámce pod čarou na stránce Kontakty, ale to je jako v nějakém vtipu o byrokracii.) Myslím, že by nebylo špatné se o takových organizačních věcech trošku rozepsat, ne všechno je samozřejmé pro každého.

Chápu, že uspořádat takto velkou akci je náročné. A není jich mnoho. O to víc je mi ale líto, že se to letos nějak nevydařilo a celkový dojem z veliké a náročné akce nebyl - až na působivé pohledy na davy bojovníků - příliš silný. Snažím se být co nejméně kritický, protože bylo opravdu velké horko a špatné počasí již zrušilo nejednu dobře míněnou a naplánovanou hru. Vcelku to nebyl špatný zážitek, neodradil mne od účasti na dalších ročnících, ale doufám, že to byl pokusný ročník a odrazový můstek k dalšímu vývoji, nikoli nový standard bitvy.

0
BejbyPetr Kadlec 10.06.2015

Díky za výbornou bitvu.

Co jsem ocenil:

+ Standarty stran jednotný, pěkný
+ Balisty a Onager - dobrá práce a sranda
+ Kosti draka
+ Dostatek vody
+ Suprově moderovaná aréna
+ Stánky, kde si člověk mohl za vstřícnou cenu koupit jídlo
+ Nedělní dlouhá bitva
+ Obrouručky pro všechny
+ Náznak toho že by hlava byla zásahová plocha (později odvoláno - příště už ale ano, ale všichni musí mít krytí hlavy. Je to dobrý směr s tou hlavou.)

Kde vidím prostor pro zlepšení je:

Dodat sobotě příběh - zajistit jeho komunikovanost.
Dát spíš často respawny při bojích - takhle lidi dostali šíp na začátku a mohli si zase 30 minut čekat na další střet.
Honocení kostýmu by mělo být konzistentní s oficiálními pravidly. Naštvali jste si tím, myslím zbytečně, hodně lidí.

Co se týká pravidel:

Zrušte prosím píky, nechte jen kopí. Sám jsem byl s píkou a bavilo mě to, ale zrušil bych je kvuli chudákům štítařům, kteří si prostě nezabojujou. Jen drží stít a kluci to nechtěj dělat. Je to nuda. S kopíma by byly tak blízko, že by si řízli. Navíc je píka dost špatně ovladatalná a částo to spadne do hlavy nebo solar, krk atd..

Prosím povolte kombinaci štít a kopí. Je to tradiční kombinace, není nebezpečná ani silná a bylo by to zase zajímavější,

Toť vše přejí vám hodně radosti a sil k přípravě dalšího ročníku!

0
MuDaniel Hrnčíř 10.06.2015

Hodnotil jsem: 6

Ahojte za posledních 5 let to byla asi nejhorší Bitva pěti armád, ALE přesto dobrý a já se fakt bavil, než přejdu k hodnocení, tak nutno dodat, že schvalovač kostýmů nemůže za můj posranej život.

1. Samotné bitvy byly jednotvárné - ale to už asi víte a chtělo by na tom zapracovat.

2. Chyběli použitelné rekvizity - pevnost jako byla na moravským asi stavět nebudete, ale vydal bych se tímhle směrem nebo víc použil ty, které už máte (šmakovy kosti).

3. Přensete interní informace na veřejnost, pokud si řeknete v tichosti, že prostě rozdáte méně životů, aby to bylo víc kámen-nůžky-papír, tak cajk, ale klidně to dejte vědět dopředu skrz stránky a komunitu (stejně se po ksichtě známe všichni). Tahle překvapení pak dělají lidi rozmrzelými.

4. Nemyslím si, že schvalování bylo v pohodě, nicméně se ovšem poptejte svých přátel, kterým věříte a jen se nad tím zamyslete - (opakuji: schvalovač kostýmů ovšem nemůže za můj posraný život - neznám ho a on mne, takže pochybuji, že tam proběhlo něco na osobní úrovni). Spíše bych to řešil koncepčně, ale po té bouři hoven si myslím, že do příště to bude mnohem přehlednější.

5. Díky za hru! Díky za hru! Díky za hru! Ač to nebylo to nejlepší za poslední roky, tak to stále bylo dost dobrý, abych určitě jel znova a přesvědčil i kluky, kteří přestali jezdit.

0
TalbotTomáš Bazala 10.06.2015

Jsem trochu smutný z toho, jak špatně lidé vnímali tuto hru těsně po skončení. Trend B5A je očividný -> snížení počtu životů za účelem svižných střetů. To se myslím povedlo a, jak psal Sam níže, začal skvěle fungovat ten systém píka bije štítaře, štítař bije střelce, střelec bije píku. Vzhledem k tomu, že jsem měl píku a jsem celkem velký cíl, tak jsem ten systém docenil víc než jednou. :)

Zároveň je již několik let na B5A snaha dělat tu bitvu hezkou, a proto se u zbraní zpřísnily požadavky, stejně jako u kostýmů. Moc dobře si pamatuji to, že všichni hráči byli přesvědčeni, že je přece se špatným kostýmem a zbraní ze hry nevyhodí. Inu, nové koště dobře mete - stalo se a přichází tak okamžik pravdy a sebereflexe. Hra se nebude donekonečna přizpůsobovat nám, i my hráči se musíme přizpůsobit hře (resp. jejím požadavkům)! Nelze vždy uspokojit všechny a vždy se najde procento lidí, kteří budou velmi hlasití a velmi nespokojení. Ve chvíli, kdy je pak účastníků téměř 1000, tak je toto procento docela velký počet lidí v absolutních číslech. Proto bych chtěl vyzvat orgy, ať se na tyhle křiklouny vykašlou a odnesou si z těch kritik také poučení.

Za mě osobně to bylo průměrné B5A, kterého se neúčastním proto, že je to kulervoucí larpový zážitek, ale proto, že můžu sledovat stovky lidí v bitvě a zapojit se do bojů. V tomto ohledu se mi letos moc nedařilo kvůli dobrým střelcům na černé straně. :) Co musím zcela určitě pochválit byla celkem klidná atmosféra - málo hádek a minimum nadávání. Sám jsem několikrát ujel, ale oproti obvyklému stresu a skandování různých hesel o neuznávání mi přišlo letos férovost v této oblasti na vysoké úrovni. Naopak co bych chtěl hodně vytknout byla vysoká míra svačení pravidel na obou stranách, co se týče např. helmy u štítu (chápu, že bylo vedro, mě taky bylo, ale sakra se štítem je hlava HROZNĚ zranitelná) a nabíhání se štítem (to se pak uklidnilo, ale je otázka jestli to nebylo spíš kvůli únavě a vedru).

Pro příště - a já věřím, že příště bude, už proto, že spousta lidí, kteří nejsou ochotní se přizpůsobovat, nejsou moc chytří nebo jsou vyloženě dementní, slibovala na internetech, že toto bylo jejich poslední B5A => příští rok bude s minimem dementů (hahaha, vím, že zrovna tito lidé se přihlásí první, ale víte jak ...) - chce to trochu víc zapracovat na příběhu ať mají s čím hrát velitelé armád pro ty, kteří touží více vstoupit do světa Středozemě. Jinak to bylo myslím ok.