Konec dějin...?

50 hráčů, mužů, žen, 50 obojetných

hodin, 2 dnů, 2014

Web: http://konecdejin.rolling.cz

Autor fotografií: Ivana Kuglerová

„Válka je jen pokračování diplomacie jinými prostředky.“

Carl von Clausewitz
Vstoupí Turecko do EU? Je možné mírové soužití Izraelců a Palestinců? Stane se Indie stálým členem Rady bezpečnosti OSN? Zachová si Ukrajina svobodu? Kdo další přistoupí ke Kjótskému protokolu? Povede se repatriovat uprchlíky z Iráku? ….

Vyjednávání a napětí, rozkazy tajným službám a vojenským jednotkám, spory, zrady, tajné dohody a veřejná prohlášení… svět, o jehož osudu rozhodujete jen vy, vaše schopnosti… a vaši protihráči.

Konec dějin... ? je simulací politického jednání s přímými dopady na osud jednotlivých států. Zkuste si, kam by směřoval svět, kdybyste mezinárodní politiku dělali vy!

8.2

60 celkem

Vaše hodnocení je: 0


10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

Komentáře

TiriusJan Staněk 25.06.2017

Horizont událostí II. - Saudská arábie

Dost dobrá, zábavná gamistická hra, příjemné osvěžení v mém běžném herním repertoáru. Podrazy s úsměvem na tváři, čestná podání ruky, neustálé zvraty a velká porce zábavy. 

Co jsem čekal, že bude jinak:

- Hra je dost taková, jakou si jí uděláte. Asi není v lidských silách jí víc centrálně držet na uzdě, ale čekal jsem, že např. státy budou klást svým zástupcům větší odpor, když je oni budou chtít kormidlovat někam, kam by podle mě v realitě prostě nešly. Takhle mám pocit, že kdybychom si řekli, že chceme z národa pouštních náboženských fanatiků udělat městské liberály přesvědčené o právech žen a gayů, nic by nám v tom nebránilo a stalo by se to. 

- Depeše mají vyrazně menší váhu na to, co se děje, než vzájemné dohody a proklamace. Celkově jsou vlastně depeše spíše hodně doplňkovou záležitostí, takže je lepší se na ně nespoléhat. Taky by bylo fajn alespoň do pravidel zmínit, jakou sílu mají diplomatické fondy. Je hodně, chci-li podpořit akci 5, 25 nebo 50 fondy? Kolik fondů má průměrná země?

- Různé vychytávky v rámci Horizontu událostí mi přišly dost nevyrovnané. Některé tvořily podstatnou část hry různých delegací, jiné vedly tak nějak nikam a vlastně moc obsahu nepřidávaly. Na druhou stranu různá tajná spiknutí zábavně propojovala delegace a hru posouvala.

- Materiály před hrou. Informací o vlastním státě dostanete možná až zbytečně moc, možná by byl lepší systém přehledného vypsání klíčových věcí pro hru do nějakého přehledu a pro reálie dát odkaz na Wikipedii. To, co naopak naprosto fatálně chybí, je přehled hlavních světových problémů a kauz. Tam se nejvíce projeví, zda se o světové dění zajímáte, či ne, protože pokud nevtáhnete vlastní znalosti, budete absolutně ztraceni. 

Co mě více než příjemně překvapilo:

- Spoluhráči, kteří hráli naprosto fantasticky. Některé podrazy byly prostě boží.

- Zprávy. Naprostá bomba (někdy doslova)

- LAMY.

 

Bavil jsem se a kdybych měl bodovat, tak mám jasno - 11/9!

 

WrauuRichard Mor 30.12.2016

Ruská federace - 4.běh
Za mě maximální spokojenost - larp ze současnosti, resp. simulace valného shromáždění OSN. Vysoká politika, diplomatické vyjebávání s oponenty. Chtěl jsem říct "vyjednávání", ale... :) To vše podporované špionážními a kontrašpionážními akcemi, které byly tím úspěšnější, čím lépe jste je definovali a cílili. 
Znalost moderních dějin a současné problematiky je výhodou. RF jsme tentokrát pojali jako ty hodné (aspoň navenek), kteří řeší konflikty diplomaticky a logickými odůvodněními. Ejhle...ono to fungovalo. Stát prosperoval a bohatl. :)
Doporučuju všem, kteří si chtějí diplomacii vyzkoušet a svým rozhodnutím ovlivňovat vývoj světa... nebo přispět k jeho konci :)
+ spád hry; hráči; ubytování a prostředí; wi-fi; facebook; média a jejich ovlivňování; breaking news, večerní párty...
- trošku čekání na předherní info; hledání prostor pro Radu bezpečnosti OSN; občas nevhodně vtipné a úsměvné situace...

PeckaMikuláš Peksa 16.12.2016

Prošel jsem zatím všechny běhy, takže 10/10 asi nepřekvapí. Na té hře se mi fakt hodně líbí, že ukazuje "jak to funguje". Že nejsou žádní hodní a zlí, ale zájmy a cíle. Teroristy jsem pronásledoval i podporoval, jaderné zbraně šířil i omezoval, Kurdy vraždil i ochraňoval - v obou případech to vždycky bylo perfektně logické, nebyla to nějaká moje libůstka, ale reálná potřeba mojí země. Pro středoevropana ta hra navíc odhaluje fungování Středního východu - což je neuvěřitelně promíchaný spletenec různých zájmů, intrik a nenávistí, který málokdo z našinců chápe. Nic není lepšího, než když veřejně jménem Islámu dštíte nenávist na Izrael a o 5 minut později s Izraelcem tokáte na téma "Asad nesmí padnout". Ale dává to setsakra smysl ;)

Hru bych určitě doporučil všem studentům politologie, žurnalistiky a podobných disciplín. Jednak se člověk rychle naučí fakta, která by jinak dlouze sbíral, druhak si vyzkouší tu politiku tak nějak "v praxi".

A doporučil bych jí i "normálním civilistům". Pokud si z toho něco odnesete, tak fakt, že "křižácká logika" typu "bombneme je, páč jejich slepičí bůh je horší než náš králičí" fakt nefunguje. A tohoto poznání není ve společnosti nikdo dost. :)

 

HanJan Šedivý 08.12.2016

Konec dějin je více než Larp. Je to hra. Je to simulace. Je to otevřené hřiště a bojiště. O napětí nechybí nouze, byť se jenom vyjednává.

Saudská Arábie - 4. běh.

Parádní zážitek, stačí doladit pár dokumentů a pravidel ať jsou nováčkům srozumitelnější a není co vytknout.

9/10!

PyrokarMarek von Křiklán 07.12.2016

Írán - Horizont událostí I

Palestinská autonomie - 4. běh

Čína - Horizont událostí II

Rusko - 6. běh

vážně jsem tomu dával 9? Měnim na 10 s okamžitou platností.

DugongSilvester Bucek 05.12.2016

Zaujímavá a netradičná hra. Napriek tomu jeden zo slabších larpových zážitkov (čo ale neznamená že zlý).
Začnem pozitívne:
- téma a forma výborná, naozaj je to tak trochu iná hra, dokonca si myslím že má obrovský potenciál pre študentov medzinarodnych vztahov, politologie a pod, ktorým príliš nesedí preformalizovaná podoba modelov OSN
- orgovia, ako vždy proste úžasní, pružne reagovali na problémy s technikou našej delegácie a starali sa o všetky naše potreby
- výber krajín: krajiny vybrané zaujímavo, dokonca aj relatívne okrajová India mala vždy niečo na práci
- niektoré delegácie vypadali neskutočne autenticky, vyzdvihol by som Nemecko, USA, Izrael, Palestinu a Syriu
- koťátka

pár neutrálnych vecí:
- ubytovanie v pohode, trochu škoda že sa muselo presúvať cez exteriér, ale aspoň mal človek pocit že je vo Švajčiarsku
- facebook ako noviny je výborný nápad, internet viac menej fungoval, takže to naozaj spĺňalo účel, bolo zo zábavné, aj plné informácií, zároveň mi tam ale chýbal nejaký "žurnalista" od orgov, ktorý by sa pýtal delegátov (z čoho by mohli byť nie len zaujímavé správy, ale by to mohlo často aj vyjasniť čo vlastne chcela delegácia dosiahnuť (pozri depeše nižšie).
- niektorých trochu štvalo že pri rokovaniach dochádzalo k výbuchom smiechu, myslím ale že hranicu to prekročilo len raz, inak je to stále zábava, takže epické scény Egypta či Izraela boli fajn

A na záver problémy:
- trochu problematická komunikácia pred hrou, niektoré veci dosť nejasne formulované a posielané pomerne na poslednú chvíľu (obzvlášť ak uvážim že pravdepodobne sa v tejto hre robí minimum úprav)
- Workshopy: neboli žiadne, myslím že to je veľká škoda, pol hodina alebo hodina pred hrou venovaná objasneniu pravidiel by určite prospela, predsa len 20 strán pravidiel pravdepodobne nejaké zmatky prinesie, toto osobne považujem za najvačší problém, možno som iba moc rozmaznaný rollingom, ktorý nás inak na každú hru skutočne poctivo pripraví
- depeše: mohli fungovať výrazne lepšie, hlavne v odpovedi mohlo byť zhrnuté aké prostriedky štát má, lebo vypočítať to celé nebola úplne triviálna matematika, hlavne v súvislosti s nedovysvetlenými pravidlami
- hodnota akcií: mám pocit že skutočne nikomu nebola jasná sila a hodnota jednotlivých akcií. Je mi jasné že všetky možné kroky sa "naceniť" nedajú, ale keby bola nejaká tabuľka aspoň s tými najbežnejšími, dala by sa od toho odvodiť cena pdoobných krokov
- ukončenie hry: nebolo mi úplne jasné čím hra končí, doteraz mám pocit akejsi neuzavretosti (napatie by mohlo vyeskalovať povedzme už v nedeľu ráno, aby sa na obed prípadne dalo uzatvárať mier a pod) akási forma epilógu tomu vážne chýbala.

aby som tie problémy zhrnul - myslím že vačšina má v zásade jednoduché riešenie: tabuľky pre jednotlivé krajiny, prípadne nejaká prehľadová stránka, kde by hráči dostali info ala hud v civilizácii, a intenzívnejšia komunikácia vlád s delegáciami

v každom prípade dík, o ďalšom behu by som uvažoval - hlavne preto, že by som naň mohol byť lepšie prichystaný.
7/10 (jednen bodík za koťátka)

SunnyLenka Daňková 10.05.2016

Čínská delegace, 9/10

Konec dějin byl pro mne zcela netradiční LARP. Byť je avizováno, že se nejedná ani tak o osobní linky, jako spíš o vyšší politiku a vyjednávání v globálním měřítu, povedlo se organizátorům sestavit takové obsazení, že všichni byli naprosto uvěřitelní. 

Tohoto LARPu jsem se docela obávala, že to bude spíš pro chlapy, že jako žena, milující osobní dramata, si to moc neužiju. Bála jsem se, že nebudu umět argumentovat, že nerozumím mezinárodní politice... Organizátoři ale odvedli naprosto profesionální práci s podklady před hrou a i v průběhu hry. Před hrou se člověk začal postupně orientovat v problematice daného státu a v průběhu hry i jiných států. Dostalo se nám to všem pod kůži. 

+

LARP měl spád, pořád se něco dělo.

Hráči byli připravení, organizátoři neskutečně orientovaní v mezinárodní politice, neustále to dělali zajímavé a někdy i interně vtipné (když jsme to přehnali s vyslanými jednotkami, nebáli se to zapracovat, takže jsme defakto způsobili malý holocaust), orgové makali 24/7 (RESPEKT a DÍK!)

Dobře zvolená lokace, skvělé ubytování a na LARPy nadstandardní jídlo. 

Je to první LARP, kdy se to ve skupině prožívá ještě i několik týdnů poté. 

-

Špatně fungující wifina zmařila několik dobrých akcí a neustálé čekání na načtení konverzace, fotky nebo článku bralo zbytečně moc času.

Pro mne nebyl úplně vyhovující typ Horizont událostí se sci-fi elementy, ztrácelo to tím  někdy na důvěryhodnosti a hlavně to opravdu nebylo potřeba, protože zajímavých a konspiračních reálných věcí bylo až až. 

 

 

DrirrFilip Appl 04.05.2016

Konec dějin je úplně jiný larp. Nečekají vás žádná osobní dramata, žádné imerzní vysedávání v koutku, slzičky a osudové romantiky. Obyčejný běh se mi hrát nechtělo, protože mám politiky dost na pracovní úrovni a ještě si na ni hrát mě moc nelákalo. Jenže, když se objevil Horizont událostí, kde se ke všemu přidala konspirační  a záhadologická nadstavba, která působila vážně nevážným osvěžujícím dojmem, nebylo už co řešit.

Po herní stránce musím ocenit velké organizátorské nasazení. Jako zpracovávat, interpretovat a rozvíjet takové množství informací s nutností neustále přemýšlet o co nejlogičtějším a nejpravděpodobnějším vývoji není úplná hračka a tady se to daří (i díky velkému geopolitickému přehledů organizátorů) s velkou parádou. Děkuju také za zázemí, za spoluhráče, jídlo, ubytování, párty a pártyjeho.

Prostor ke zlepšení vidím podobně jako mnoho ostatních v technickém zázemí. Pokud hra využívá jako jeden z herních prvků Facebook, musí prostě internet šlapat jako hodinky, jinak je to trochu marný. Je mi jasný, že se to blbě zařizuje, ale je to věc, která je prostě potřeba a nějak se zařídit musí. 

Osobně bych také uvítal vyhrát si trochu víc s detaily, které dají ještě větší 360ti stupňovou iluzi té konference mocných - připravené šablony na smlouvy jsou například takovým detailem, který potěší. Takhle jsem místy pořád lehce cítil tu "školní třídu", naštěstí fakt jen lehce.

Závěrem chci říct, že mě hra donutila si oprášit znalosti některých politických a územních problémů a vím mnohem víc o Izraeli a tom, jak to tam kluci nemaj úplně jednoduchý, což je super. Naopak mě trochu naštvala a rozesmutnila tím, že šlo ve vteřině do háje veškeré celoherní snažení. Ale tak už to bývá, celkově moc pěkný, užil jsem si to fest. 
8/10

 

PecanPetr 03.05.2016

Úžasný víkend, skvělý zážitek. Určitě bych doporučil všem, co je baví jenom trochu vyjednávání. Organizátoři sice upozorňují, že se nejedná o LARP v osobní rovině, ale i tak jsem si užil položit se do věcí z pohledu mého státu a zastávat politiku komunistické Číny.  Co bych vyzdvihl, je přesah - který mě dobrovolně "donutil" se blíže podívat na kapitolu moderních dějin. I když to hra přímo nevyžadovala, tak jsem se jako ekonom čínské delegace přistihl, jak už den před hrou studuju podle wiki největší exportéry ropy a to ko je členem OPEC abych zajistil prosperitu čínskému lidu na další dekádu.

Ve hře samotné je informační "overkill", který fakticky neumožňuje, aby nebylo co dělat. Ve skutečnosti se spíš rozhoduje, čemu se nebude věnovat pozornost aby se stihly řešit problémy, které jsou důležité. Hra se dá hra pojmout ve stylu "vyhrát" - člověk se postupem začne dostávat do mechanismů a rozlišovat, které akce mají na hru skutečný vliv a které  jen kosmetický. Nakonec v paměti zůstanou ty zážitky, které se samotným uspořádáním světa nemají nic společného - pracně uyavřené smlouvy uzavírané s vědomím, že budou porušeny, přesuny armád na území cizího státu pod rouškou ekonomické pomoci a v neposlední řadě vědomí, že vyslaná humanitární pomoc pravděpodobně jde zachraňovat situaci, kterou jsme sami způsobili.

Hrál jsem variantu "Horizont událostí" s konspiračními prvky.  Popravdě by mě vůbec nevadilo si zahrát klasickou variantu, protože i ta by byla obsahově nabitá. Tím, že se pozornost strhla k "nadpřirozenu" tak to na jedné straně něco přidalo, na straně druhé se tak ke slovu dostaly mnohem méně jemnější nuance politiky - ekonomie, lidská práva a nakonec i konvenční zbraně.

- Příprava před hrou - k nezaplacení - nedokážu si představit že bych  do hry naskočil s lidmi se kterými se neznám a řešil strategii na místě

- Organizace - nestabilní Internet hru sice poznamenal, ale vše podstatné fungovalo tak jak má. Organizátoři dělali první poslední, materiály na hru více než vyčerpávající. Patří jim obrovský dík. Stejně tak jsem si užil hru ostatních hráčů. Nevím, jestli se lidi typově hlásili ke státům podle sympatií, ale v drtivé většině případů to strašně sedlo. 

 

ZappoPetr Špiřík 01.05.2016

Hrál jsem variantu Horizont událostí (přidaný X-Files, konspirační teorie a spousta what-if a wtf věcí) za Ruskou delegaci, dopředu domluvenou. Všechny tyhle věci považuju za určující pro dobrý zážitek ze hry.

Konec dějin je v základu vyjednávací hra - reálný svět, konkrétní krize a časové zasazení a reálné velmoci a lokální státy. Nestejné šance, nestejné cíle, nestejné možnosti. Politika. Hra je tahová, část věcí probíhá čistě v rovině vyjednávání ("podpoříme vás v útoku"), část je privátní pro každou delegaci ("Chci sabotovat Čínský vesmírný výzkum").

Horizont událostí nad tím staví a oživuje veškeré možné i nemožné konspirační teorie, ke kterým se ale hra chová v rámci možností seriozně. Odvrácená strana měsíce, Godzilla a faraoni kráčející po zemi? Dobrá a kolik divizí takový faraon má... Dává to hře další rozměr, přijde mi, že to lehce demokratizuje zábavu (i malý státeček jako Francie může mít vliv na dění světa) a zároveň to hru trochu zakčňuje a odlehčuje. Teda myslím, nehrál jsem seriozní variantu. Každopádně naše delegace jela na tu hru právě kvůli tomu a tak nás to bavilo a užili jsme si to díky tomu o to víc.

Domluvená delegace je taky něco co přidá - spousta dění ve hře probíhá paralelně a být schopni se na fleku rozdělit kdo bude dělat co a na základě desetisekundový synchronizace se domluvit na společným postupu a vědět, že ti druzí to vidí stejně a dopadne to dobře, to je k nezaplacení. Hrát malou jednomužnou delegaci může být výzva a zábava úplně jinýho formátu, hrát velkou a NEdomluvenou delegaci dopředu bych nikomu neradil. A taky jsme hráli Rusko, který se hraje samo.

Výše zmíněný je tak hlavně pro ty, kteří uvažují, jestli to hrát příště a co (si myslím), že tak ovlivňuje zážitek.

Na hře samotný bylo pár věcí, který lehce drhly, spíš organizačního a technickýho charakteru - internet byl hodně nepředvídatelný a časový rozvrh se někdy měnil a posouval víckrát po sobě, což trochu rozhazovalo plánování jednání ("za 15 minut je oběd, to už nic nezačnem, dáme to po obědě. Oběd se posouvá o 30 minut. Oběd se posouvá o dalších 30 minut."), ale byly to spíš maličkosti než něco zásadního.

V celkovém součtu jsem se příjemně bavil, na hře jsem nejvíc ocenil asi to, že odsýpala a bylo jen pár hluchých míst, kdy jsem trochu bloumal areálem a čuměl co a jak. Pro zábavný zážitek si myslím, že je dobrý si přečíst o čem organizátoři hru chtějí mít a věřit jim, že to tak bude. Není tam prostor a smysl pro nějaké dramatické hraní, imerzi a citečky, zato jako vyjednávání a krizové rozhodování a akční politika je to fakt dobrý.

Bavil jsem se, doporučuju (hlavně Horizont událostí!). 7/10

GriffonPetr Žák 26.04.2016

T. J. Parker, odborník na vojenství a terorismus, delegace USA

Parádní záležitost, kterou jsem si fakt užil. Argumentace, vyjednávání, šoupání s divizema po mapě, tajný operace, výzkum, jaderné zbraně...vše pro prosazení vlastní agendy s vědomím, že všichni ostatní dělají totéž a ve spoustě případů nejspíš dokonce proti vám. Možnost si zopakovat nedávnou historii, nebo ji zkusit změnit. Uvědomění si, že idealismus je sice krásná věc, ale když dojde na lámání států, vítězí pragmatici. Příležitost vyzkoušet si, jak snadné je si sám před sebou obhájit spoustu věcí tím, že jsou nutné v zájmu vyššího dobra. Spousta perfektních momentů. Místy zatraceně vypjaté a psychicky náročné i přes to, že se vlastně "jen" mluvilo. Pro ty, kdo se zajímají o mezinárodní politiku, mají rádi knížky Toma Clancyho nebo sami sebe viděli na zasedání v Iron Sky must-play záležitost. 

Z organizačního hlediska super, palec nahoru za celkovou promyšlenost a připravenost. Lokalita sympatická, prostředí není co vytknout, zázemí (jídlo, bar, bydlení...) výborné. Místy dost hektické, zvlášť za USA, jejichž zájmy i prostředky na jejich prosazování byly obrovsky rozsáhlé často nebyl čas spoustu záležitostí vůbec řešit, i když ta příležitost tam byla. To se ale nedá nic dělat, i politika je otázkou priorit. Spousta událostí se prostě tak nějak vyignorovala, protože byly zastíněny důležitějšími a zajímavějšími, což je trochu škoda, ale to je opět o prioritách hráčů, co se rozhodli řešit a co ne. Herní mechanismy fungovaly na jedničku, sice občas jsem měl pocit, že je ve věcech trochu zmatek, ale to asi bylo spíš mojí neznalostí a nepochopením než chybou organizace.

Za jedinou chybu považuju mizerně fungující wifi. Vzhledem k tomu, že facebooková skupina byla poměrně zásadní součástí hry a tempo bylo dost zběsilé byl obrovský hendikep, když se člověk kolikrát i desítky minut nedostal, kam potřeboval, aby si přečetl novinky a případně reagoval, nebo zveřejnil vlastní. Navíc to žralo čas a dále napínalo už tak vypjaté nervy. Bohužel mobilní signál v lokalitě taky spíš nic než moc.

Celkově ještě jednou mockrát děkuju orgům a dávám palec nahoru, bylo to skvělý!

NanukTomáš Daněk 25.04.2016

Člen Čínské delegace

Je překvapivé:
- jak rychle se z humanitární katastrofy, počtu mrtvých nebo války stane statistika, u které vás zajímá jen to, jestli se to nějak dotkne vašeho státu, a to ještě když je to číslo hodně velké. Pokud ne, tak se tam možná šupne nějaká ta humanitární pomoc, aby se neřeklo, nebo se to rovnou nechá na ostatních.
- jak nefunkční dovede OSN být v zabránění nebo urovnání nějakého konfliktu.
- jak snadné je odvést pozornost od tématu, které je pro vaši zemi problematické, vyvoláním tématu jiného, šťavnatějšího.
- jak snadné je vypuštěním lži do médií spustit kaskádu dalších, až se nakonec lež stane pravdou
- že přestože se jedná o vyjednávající larp s menší osobní angažovaností v postavě, stejně se mě náš společný neúspěch zabránit jaderné válce (byť lokální) hluboce dotkl.

Hru mi negativně ovlivnila nefungující wifi a byla škoda, že jsme nedostali formulář depeše předem (trochu to přispělo k zvrtání naší první depeše a pak už jsme to nedohnali).

Vše ostatní je pozitivní - Vyzdvihl bych NEUVĚŘITELNOU práci organizátorů na přípravě i během hry. To množství vynikajících materiálů ke studiu předem a tuny depeší, které museli vyhodnocovat během hry, obsluha na plenárním zasedání, bar, salónky... Opravdu klobouk dolů.

Oceňuji bleskový start LARPu, žádný zbytečný balast a zdržování.

Výborné jídlo, krásné místo a super bar.

A samozřejmě - výborné spoluhráče, se kterými byla radost spolupracovat a vyjednávat. Díky.

Za mě 9/10!

BaldaJakub Balhar 08.02.2016

What it was about?

Konec dějin, roughly translated as the end of the history was Czech simulationist larp. It simulated three years of OSN meetings about the situation in the Middle East. The characters were very shallow and the main focus was put on the countries and the delegations as whole. The conference was attended by delegations from the countries in the area such as Iran, Iraq, Israel, Pakistani, Syria and Egypt as well as by the important players on the world field such as USA, Russia, China and EU.
Over two days of gameplay players tried to get as much as they could for their country on the political, economic and military fields.
The gameplay

Game itself started on the Friday afternoon by hearing the first news. The structure was built about news, which happened 5 times during the game. On the Friday evening, Saturday morning, Saturday evening, Sunday morning and Sunday early afternoon. News was pointing out important events which happened in the region over last year. It was mix of real events, which happened in the area between years 2001 and 2015 and the events we generated throughout of the game.
I played Iranian scientist whose main focus was to remove the embargo because of the nuclear research. This role proved to be very difficult in the beginning, when I was mostly just running into the walls for the first day and half. The situation started to change on the Saturday evening, when we agreed with other important parties, that if French committee don’t find any nuclear weapons or military research that the sanctions will be gradually removed. This was from my point of view big achievement.
After this issue during the Sunday we gradually got into the position of a country which was involved in most of the political discussions about the future and started getting back the position of local hegemony, which should have belonged to us and with the help from Russia we weakened the position of Saudi Arabia and other Arabic countries. This was end of the game for me.
Mechanics

5 times during the game organizers presented us with current news in the world. Mainly in the Middle East region. These news were composed from the action of the players as well as real events that happened over last five years.
3 times during the game we could ask the governments of our country to do some military action with our current troops. Use some amount of economic power to support our targets and to do some espionage actions. Afterwards we got back Depeche stating whether we succeeded.

Last one was that if two countries wanted to sign the truce, they wrote it down and then the representatives of both countries took picture together and posted it to the facebook group created for this reason.

TermotTereza Žáčková Motalová 13.11.2015

Israel is the best :)

díky orgům i spoluhráčům. Byla to velmi zajímavá zkušenost.

 

9/10

LemmingMichal Kára 11.11.2015

Jedna rada: Pokud chcete hrát za nějakou stabilní velmoc, jeďte pokud možno v týmu. Hrál jsem za Velkou Británii, přidělili mi dva mladé kluky co je ta hra až tak moc nebrala a nebylo to moc dobře - v jednom člověku se politika světové supervelmoci prostě dělat nedá.

Až na tohle jsem si hru docela užil, byť v sobotu k večeru jsem už dost skřípal zubama, protože jsem neměl chvilku na odpočinek. A to jsem spoustu témat víceméně ignoroval.

 

MontyMartin Bezdíček 10.11.2015

Hrál jsem ekonoma francouzské delegace a moej oblíbené tvrzení, že já s tím souhlasím a určitě přesvědčím i zbytek delegace, bude znát hodně lidí se mnou vyjednávajících, i když často to skončilo na tom, že jsem něco za Francii prostě podepsal a jelo se dál.

Dozvěděl jsem se hodně věcí do detailu o situaci na Blízkém východě a moc rád jsem si užil možnost s tím zkusit něco udělat a pomoct vyřešit alespoň nějaké problémy a třeba na uklidnění situace v Libanonu jsem hrdý.

A vůbec i na hodně dalších věcí jsem hrdý a pyšný a to včetně spousty vlastně nemorálních a protiprávních (myšleno proti mezinárodnímu právu) činů. Byla to hra a bavilo mě to. Argumenty nemusejí být pravdivé a správné, ale silné a přesvědčující, choval jsem se přesně jak to v normálním životě nenávidím, manipuloval jsem každým, kdo se nechal, porušoval jsem embarga a cokoliv dalšího a ověřil jsem si, že většinou to pak skončí krátkou zprávou v novinách, kterou ale za chvíli překonají jiné zprávy a na moje průšvihy je brzy zapomenuto.

Simulace to byla tak akorát přesná, aby umožnila téměř cokoliv a zároveň to nebylo nesnesitelně komplikované. Organizace šlapala jako hodinky, místo bylo krásné, prostoru mohlo být trochu víc, ale nebyl problém najít si prostor pro jakékoliv jednání a diskuzi. Vody a hlavně teplých nápojů bylo dostatek. Problémy s připojením k internetu vyřešeny velmi rychle operativně, takže s tím nakonec nebyl takový problém, jak to vypadalo na začátku hry. Chytrý mobil byl rozhodně lepší pomocník než laptop a tužka a dost papírů nejdůležitějším artiklem.

Bylo to prostě skvělé a moc jsem si to užil a i když je deklarované, že se nejedná o dramatickou hru, tak kdo chce, tak si do hry může zapojit cokoliv chce, a je to vlastně osvěžující někomu zabodnout pouze metaforickou dýku do zad a nadále se na toho člověka usmívat a tvářit se, že je to vlastně v pořádku. Milostnou linkou mít pouze v úrovni lehkého flirtování různými slovními narážkami a bez bližšího fyzického konfliktu než podání ruky a celou dobu vlastně očekávat, kdy toho druhá strana zkusí nějak zneužít. Není potřeba velkých gest, dramatických duelů na pistole nebo šavle nebo velkých líbaček, aby se drama objevilo, protože vraždění kurdů je opravdu dramatické a to i když k tomu nejsou použity chemické zbraně a je jedno jak moc jsou nebo nejsou proti mezinárodnímu právu.

HuanMatěj Sybr 10.11.2015

Vyjednávání a diplomacie mě baví, na doporučení jsem se tedy rozhodl na tuto hru jet, i přestože preferuji dramatické LARPy. Stálo to rozhodně za to, hra je poučná, zároveň dost náročná na vlastní aktivitu, kreativitu a vychytralost, uspokojí tedy především ty, kteří jsou nadáni těmito vlastnostmi.
Hrál jsem za demokratickou opozici v Syrské arabské rebpublice, což je hra poměrně náročná, při které se musí jedinec obrnit trpělivostí, pokorou a odolností, vy rozhodně nejste ten, co hýbe světem, potažmo Sýrií. Neustále se objevují překážky v tom, čeho se snažíte dosáhnout, neustále s vámi někdo hýbe jako s loutkou, neustále bušíte hlavou do zdi. Ovšem na to jsem byl připraven a podání a zážitek těchto zkušeností považuji za jeden z největších kladů - byla to opravdu výzva. Organizátoři tohle podle mého názoru dobře zvládli, dávkování informací, stupňování napětí, neustálá silná, ale ne nesnesitelná hladina frustrace je vaším hlavním společníkem společně s přesvědčením, že opravdu nemůžete nikomu věřit. Toto se mi opravdu líbilo i když mě to dost vyčerpalo.

Výtky mám především k technickém zpracování a podávání výše zmíněných informací.
Organizátoři by měli dopředu dát vědět, jak důležitý je chytrý telefon. Mám notebook, který jsem si prozřetelně na hru vzal, ale manipulace s takovým přístrojem je přeci jen trochu náročná (pořád ho s sebou nosit, starat se o nabíjení, kontrolovat emaily atd.), chytrý mobil bohužel nevlastním - ale sehnal bych si ho, kdybych to věděl dopředu. Většina informací důležitých pro Sýrii je totiž distribuována přes internetova media (facebook), a tak ti, co se jim při každé nové zprávě ozvalo pípnutí mobilu a mohli se hned podívat byli ve velké výhodě. Několikrát se mi při hře stalo, že jsem neměl potřebné informace a ostatní mi říkali: "Ale vždyť to už vyšlo v médiích." a já jsem si mohl jen smutně povzdychnout. Cítím to jako chybu technickou, organizační.

Druhou hlavní poznámku bych rád vznesl k informování o tom, jak fungují pravidla komunikace s okolním světem. Základním stavebním kamenem je posílání depeší organizátorům, kteří zprávy vyhodnotí. V našem běhu byly takové depeše dvě až tři denně, což není moc, ale může být. Situace v Sýrii se radikálně měnila (čti zhoršovala) každých pár desítek minut a člověk na to nemohl reagovat, stal se jen pasivním pozorovatelem toho, jak se události vyvíjí. Dohody, které jsme vyjednaly byly po nějaké době naprosto zbytečné. Zní to realisticky a fakticky bych se přes to musel přenést, ale po půlce hry jsem zjistil, že v případě urgentních případů lze komunikovat s okolním světem i psaním veřejných prohlášení (facebook - musel jsem běžet k notebooku) a především instrukcí organizátorů mimo depeše. Tohle zjištění mě opravdu hodně naštvalo - některé skupiny toho hojně využívaly. Jsem typ hráče, který respektuje organizátory uvedená pravidla, nesnaží se zatěžovat organizátory nad nutnost a stále za nimi neběhá, když je nespokojený, takže v tomhle případe se to obrátilo proti mě.

Třetí výtka, se kterou ale organizátoři stěží něco udělají, bylo až překvapivě hodně hráčů, kterým asi tento typ hry nesedí. Buď byli pasivní, nebo situaci podle mého nestíhali (každý jsme jiný), těžko říct. Výsledek byl ovšem podle mě takový, že až příliš záleží na to, jak se dá skupina dohromady. Byly skupiny přátel, kteří se znají, dokázali se dobře zorganizovat, pletichařili, hráli diplomaty, reagovali na to, když po nich někdo něco chtěl. Nu a byly skupiny, které byly nevýrazné. Jasné, vždy se najdou hráči, který nesedí hra, ale v tomhle případě se mi zdálo, že hře dominovaly předem domluvené skupiny známých (což je dobře, to není výtka) a na některé jiné byly naopak složeny jen se samých hráčů, kteří jsou vyvolení pro jiný typ hry. Pak bylo i pár takových normálních, dobrých i špatných, ale obecně mi připadá, že by asi bylo vhodné zvolit jiný způsob sestavování skupin.
Obecně můžu říct, že mě hra bavila, ale byl jsem trochu smutný, protože si myslím, že mě mohla bavit ještě o hodně více. Je to jedna z mála her, na kterou bych jel rád znovu. Hru jsem hodnotil 7/10, ale myslím si, že jiné skupiny a jiné role mohly hru hodnotil znatelně lépe.

 

GavrocheJan Winkelhöfer 26.12.2014

“Zbožného muslima v západní Evropě bych hledal raději a snáz, než ruského delegáta v osmipatrovém hotelu!”
- Hesso Takla, velvyslanec Egyptské arabské republiky a předseda Bernské mírové konference

Vyzkoušel jsem si předsedání mírové konferenci se vším, co k tomu patří. Řízení diskuze, předkládání návrhů, mediátorská role mezi Izraelem a kýmkoliv, kdo to zrovna potřeboval, formování jednacího řádu (který se pak skutečně dařilo až na pár drobností dodržovat!!!) a mnoho dalších úkolů. Vyzkoušel jsem si, jaké to je, zastupovat zemi, která v krátkém období vystřídala tři vlády a do poslední chvíle si člověk nemohl být jistý, zda se naše delegace má vůbec nějaké “domů”, kam se může bezpečně vrátit.

Celá akce (masivní, organická, na tisíc způsobů komplikovaná akce) byla skvěle připravená, pár zádrhelů se sice vyskytlo, ale všechny řešitelné problémy byly likvidovány ASAP. Hotel Atom svou atmosférou připomínal mraveniště, kde panoval - z nedostatku přesnějšího označení - divoce organizovaný chaos, který pomáhal budovat atmosféru světa, řítícího se vpřed skrz rozvleklé konflikty, krátkodobá přátelství a hlavně všudypřítomné náhlé změny.

Celkově výborný zážitek, který si rozhodně chci zopakovat. 8/10

ZevlaZevla Zevla 22.10.2014

Na hru tohohle druhu jsem jela poprvé, takže nemám s čím srovnávat - nebudu tudíž číslovat ani úplně zas tak hodnotit, spíš vám popíšu svý náhodný dojmy.
Předně nejsem gamista (kdyby na to existovala nějaká stupnice, tak budu nejspíš někde v záporných hodnotách) a neumím vyjednávat a jela jsem jako náhradník. Takže jsem očekávala, že se budu a) přemáhat a pak to bude dobrý a něco se něco naučím, nebo a b) přemáhat a nevědět, co mám dělat. Vyšlo z toho A a jsem moc ráda, že jsem jela. Materiály od organizátorů dávaly smysl, udávaly, co je důležitý, kterým směrem bych měla hru tlačit a tak dál a když už jsem fakt tápala, vždycky byl někdo ochotnej poradit. Tudíž srozumitelné a hratelné i pro lidi, co to neumí. Mechanismy fungovaly pěkně. Jediné, co mě trochu mrzelo, je, že jsme dostali výslovnej zákaz cpát do té hry drama (nebo jsem si to tedy aspoň tak vyložila), tudíž jsem vůbec netušila, co mám dělat s konfliktem uvnitř skupiny jinýho, než že budu protihráče prostě ignorovat a tiše vyjednávat proti. Což je podle mě škoda.
Bylo celkem vyčerpávající, že se jelo každej den nonstop od brzo do pozdě a mrzí mě, že nešla udělat aftrparty, páč u spousty hráčů vlastně vůbec nevím, co jsou zač. Ale jeden a půl dne by zas asi fakt byly málo. Jsem ráda, že jsem se skutečně dověděla plno věcí o moderní historii a geopolitice atd. (a že jsem ještě horší vyjednavač, než jsem si myslela :) ) A speciální pochvala za vybrání hotelu s tak příznačným jménem! :)

AfriPetr Muller 19.10.2014

Mám hodně rád hry, které jsou striktně a důsledně zaměřené na konkrétní larpové prvky, a kde organizátoři odolají tendencím toto zaměření rozředit generickými komponentami. Takže "Konec dějin...?" pro mě byla jasná volba. Dostal jsem přesně to co jsem chtěl a očekával, jen možná v intenzivnější podobě. Ta hra by si podle mě zasloužila o něco rozumnější prostor. Některé herní principy nebyly úplně jasné a občas jsme narazili na nějaké chaotické prvky. Každopádně jsem se nenudil ani minutu a spoustu jsem se toho naučil, ačkoliv to za Liebesmaschine Deutschland bylo občas trochu frustrující ("Oni chtěj zaútočit na Rusko! Zkoušel jsem jim vysvětlit, že jsme to jednou zkoušeli my, před náma ještě Francouzi a nikdy to nedopadlo úplně dobře, ale nemělo to vůbec smysl.", popř. "Kancléřka píše, že bychom měli víc tlačit na svět bez jaderné energie.")

Prdnul jsem tam za sedm, díky!

KamilKamil Buchtík 19.10.2014

Konec dějin... ? jsem si chtěl zkusit jako pro mě něco nového. I poté, co jsem obdržel materiály země a postavu, nevěděl jsem moc, co budu vlastně na hře dělat. To se však změnilo po rychlém organizačním briefingu, vymezení a rozdělení cílů uvnitř týmu a začátku hry. Larp mě okamžitě zcela zaměstnal a já naopak nevěděl, s kým vyjednávat dříve. Velmi pak oceňuji realističnost a vzdělávcací přesah.

Myslím, si, že pro Konec dějin... ? je klíčové, aby si sedli lidé v týmu a uvědomili si, že jedou na simulační hru, na které sice cíle jednotlivých zemí jsou v materiálech načrtnuté, ale jejich jasné vymezení je pouze na hráčích. Já jsem si hru i přes počáteční nedůvěru hrozně moc užil.

AndreOndrej 14.10.2014

Super hra. Popravde muj druhy larp shodou okolnosti i prvni byl Konec dějin :D

Ocenil jsem hlavne novinky ve hre, ale jak jiz zde ostatni napsali. Casove se to zvladalo jen velmi tezko a odpovedet na reakci jinych statu jiz nebyl cas. Uprime jsme litoval i organizatory kdy jednu chvili jen sedeli opreni o zed s nepritomnym vyrazem ve tvari.

Za me 9 hvezdicek jelikoz je vzdy co zlepsovat. Doufam ze priste to bude na tyden a i vice lidi. Jen beda jestli na mne priste nezbude misto! :D

FionorTomáš Klein 14.10.2014

1. běh

Pokud hra měla své mouchy, byly spíše vnější slupkou a důsledkem věcí, které organizátoři mohli jen těžko ovlivnit (občas prostě i na internetu zařádí šotek a materiály nedoputují tam, kam mají, nehledě na problémy s hotelem), ale jádro hry je bezpochyby zdravé.

Navzdory únavě (spánková deprivace, se kterou jsem na hru už přijel) jsem se výsostně bavil a ani na okamžik jsem nezažil pocit nudy. Naopak, občas jsem měl dojem, že nestíhám tolik věcí, které bych chtěl. Postupně jsem se tak naučil odsouvat některé mezinárodní problémy na druhou kolej s tím, že pokud budou vyžadovat moji pozornost, najdou si mě samy.

Hře by možná trochu prospělo rozložení do trochu delšího časového úseku - situace, kdy člověk narychlo končil jednání, aby včas stihl odeslat depeši vlastní vládě, byly poměrně obvyklé. Na druhou stranu, časový tlak byl dalším faktorem, který hru činil o kus reálnější.

Pokud bude možnost (a já doufám, že bude) rád si hru zopakuji. Tentokrát snad za nějakou neevropskou zemi, která si své místo na slunci bude muset teprve vydobýt. Pozice světové velmoci je totiž specifická především v tom, že se od vás mnohé očekává a vlastně můžete jen hodně ztratit.

2. běh

Tentokrát za Turecko, což byla výzva zejména proto, že jsem musel v rámci role dělat věci, se kterými se v osobním životě příliš neztotožňuji (omlouvám se Kurdům, opravdu to nebylo osobní, když jsem měl radost z jejich masakrování).

Hra byla odlišná od té, kterí se odehrála o rok dříve – což je dobře. Podíl na tom měli organizátoři, kteří akcentovali troxchu jiná témata, i hráči, kteří kladli důraz na jiné problémy (a někteří, poučení z minulého běhu, měli odlišnou strategii). Celkově se tak hra opět podařila.

Přesto ji i napodruhé trápily drobné neduhy technického charakteru. I když velká část herních mechanik byla závislá na přístupu k internetu, v místě konání byl mobilní internet prakticky nedostupný a Wi-fi, pokud zrovna byla v dosahu, sotva zvládala nápor zařízení, která se k ní připojovala. S tím mohli organizázoři sotva něco udělat, ale v budoucnosti je určitěš třeba tomu věnovat pozornost a mít v záloze varianty pro případ katastrofy.

PatrikPatrik Krupička 14.10.2014

Vlastně ani nevím, jak Konec dějin posuzovat. Nebyla to klasická dramatická hra, nebyla to vlastně ani úplně argumentační hra (protože nešlo o argumenty, ale o to, kdo co komu slíbil), takže nejpřesnější pojem by byl asi simulace, ačkoliv v mnohém okleštěná a zjednodušená. Ale myslím si, že zjednodušená přesně tím způsobem, aby co nejlépe fungovala.

Osobně nehraju larpy pro nějakou sebereflekci a nebo pro edukaci. Vlastně na larpu obvykle mám nejraději stát se nějakou postavou a tady byly postavy tak nějak spíš jen načrtnuté, bez vztahů a nějakých hlubších názorů. Pro mě osobně to však bylo stéblo pro tonoucího. Tím myslím hlavně to, že v kůži diplomata jsem musel mnohdy dělat rozhodnutí, které bych v reálném životě nikdy, ale opravdu nikdy nechtěl dělat. Takže jsem byl opravdu rád, že jsem se mohl skrýt za roli.

Hra totiž díky svým tématům působila zatraceně reálně (zatraceně dobře reálně) a občas mi až běhal mráz po zádech, když jsem si uvědomil, jak snadné je rozpoutat válku, jak problémy viděné z jiné perspektivy se už nezdají tak snadno řešitelné jako "z domova od televize".

Co si ze hry odnáším je hlavně to, že 1) jsem tak trochu nahlédl do problematiky blízkého východu, trochu si srovnal kdo je kdo a proč se asi děje to, co se děje a 2) koncenzus v mezinárodní politice prostě nenastane. Že i nejhorší možné řešení - kompromis - je to nejlepší, co se může stát a 3) jak snadné je vyvolat válku a jak těžké je něco vyřešit mírovou cestou. Protože když vy chcete mír a vaši protivníci chtějí také mír, tak to stále není dost.

Abych těmto svým myšlenkám dal i nějaký výstup:
+ za tu ohromnou práci, kterou dalo takovou hru připravit
+ za tu ohromnou práci, kterou dalo takovou hru udržet v chodu
+ za funkční a zajímavé mechaniky
+ za odvahu uspořádat a dotažení k úspěchucelé hry

Jako hlavní negativum vidím práci s předherními materiály. Jednak mnohé přišly poněkud pozdě a ve hře chvíli trvalo, než jsme si na ně zvykly a za druhé lépe předat hráčům, k čemu jim které materiály budou.

Hru hodnotím krásnými 8/10 a rozhodně doporučuji všem, kteří by snad váhali, zda se účastnit, či ne. Je to velmi kvalitní hra, o které budete ještě dlouho přemýšlet. I když jste jako já a běžně se vám nestává, že byste o věcech dlouho přemýšleli.

EolisBořek Zelinka 13.10.2014

"Jménem své země musím vyjádřit hluboké znepokojení a vyzvat všechny delegáty  aby urychleně..."
Mám rád dramatické LARPy. Toto není dramatický LARP. Mám radši larpy, kde nemají postavy vyloženě stanovéné cíle, protože se projeví má gamistická duše a zkusí plnit questy. Toto je LARP kde všichni mají silně definované cíle. I přesto jsem nadšen.  Hráči se seznámí s diplomacií, politikou i bezmocí při snaze řešit krize, které všechna přijatelná řešení jsou nerealizovatelná a funkční řešení jsou nepřijatelná.

  • V diplomacii hraje pravda podružnou úlohu.
  • Jaderný arzenál je argument.
  • Ropa je jaderným arzenálem ekonomiky.
  • I nejlepší přítel v politice vás podrazí pokud z toho bude mít prospěch.
  • Mezinárodní právo platí jenom pro ostatní.

Přesto měl Konec dějin..? i své mouchy. Přetížení organizátoři měli co práce nad hlavu dělat a obdivuji je všechny, že se nezhroutili už v sobotu v noci.  Vyjednávací místnosti byly vyhovující (ale při plném obsazení všech delegací by už byly malé), ale kuloáry byly přiliš úzké. Ale je možné, že jsem zhýčkán zázemím opravdových konferencí :-)
Za mě 8/10 a přesvedčení že takhle silně promluvit do dějin už jen tak mít možnost nebudu. Díky.

Bořek

P.S. to, že nejde o dramatický LARP neberte úplně vážně. Když vzduchem létají boty nebo Arabové křičí na Američany o plivnutí do tváře celého muslimského světa tak tam toho dramatu taky trochu bude. :-)

 

DanielLeoš Kyša 13.10.2014

Tak vylepšit by se to jistě dalo. Chtělo by to víc organizátorů, víc rautů, víc hráčů a víc prostoru :-) U mě váhačka mezi devítkou a desítkou, tož jsem dal nakonec děvět, páč na další běhy je musím nějak motivovat k vyšším výkonům. Každopádně nejen dobrý larp, ale hlavně věc s přesahem - pro mnohé uvědomění si jak se tvoří dějiny a jak jen málokdy se věci dějí tak, jak i ti nejvyšší politici chtějí. 

VlastaVlastimil Peksa 13.10.2014

"Co s tím budeme dělat?" "Odsoudíme to!" "Ok, odsoudíme to. Ale co s tím budeme DĚLAT?"

Konec dějin byl pro mě výborný zážitek. Coby člověk, který se otázkami blízkého východu moc nezajímá, jsem se nenásilně dozvěděl ohromnou spoustu informací, otevřel si oči a do jisté míry pochopil, co se to na blízkém východě vlastně všechno děje. A proč. Spoluhráči byli skvělí, podnětů k jednání bylo víc než dost a byly tak různorodé, že se prakticky nikdy neomílalo nic pořád dokola (tedy snad kromě toho, že Izrael už zase někoho bombarduje:-)). Herní mechaniky byly jednoduché a přitom dávaly prostor pro široký typ působení - prakticky cokoliv si člověk vymyslel, se mohlo dát realizovat. Nakonec 9/10

Události

Larpy autorů