Piková pětka

5 hráčů, 3 mužů, 2 žen, 0 obojetných

4 hodin , dnů , 2015

Pět lidí a svět zmenšený do šedivých ulic uniformní Paříže. Pět lidí s obyčejnými životy, ale s neobyčejným osudem, který se blíží rychleji než poslední zatáčka horské dráhy... Příběh tak trochu o totalitě, tak trochu o politice, tak trochu o bezmocnosti. A tak trochu víc o vás samotných.

Piková pětka je komorní příběhový a diskusní larp, ve kterém se prolínají postavy s hráči víc, než je obvyklé. Odehrává se v nepříliš blízké a v ne zas tak vzdálené budoucnosti a je určený pro ty, kteří se nebojí svých vlastních názorů a názorů ostatních.

Kdo, když ne my? Kdy, když ne teď?

7.9

60 celkem

Vaše hodnocení je: 0


10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

0
Guff Morshad MnohostínVáclav Křapáček 29.07.2017

GameCon 2017, čtvrtek večer, postava Robert

 

Slyšel jsem, že Piková pětka je dobrý larp (z minulého ročníku GC?, nevím), tak jsem do toho šel. Anotace nic moc neprozradila, jen, že se jedná o diskuzní larp. Úvod do hry byl dobře podán. Zajímavým spestřením při hře mělo být jisté propojení hráčova života s životem postavy (čím se živím v reálu dělám i ve hře). Představení jednotlivých hráčů a jejich postav tak trochu určilo, jak se příběh bude vyvíjet.

 

Přednosti hry:

  • je to opravdu diskuzní larp - budete mluvit, argumentovat, přesvědčovat

 

Záludnosti hry:

  • je spíše pro zkušenější larpery, kteří umí dialogy mezi postavami sami rozehrávat, aby nevznikalo "trapné" ticho
  • larp bych rozdělil na dvě poloviny - první půlka nabízí (můj dojem) hodně prostoru pro vlastní seberealizaci, druhá už nabízí prostoru pro hráče podstatně méně a hráč řeší spíše naskritpované věci
  • na můj vkus příliš otevřená, v některých okamžicích jsem si nebyl jist, co dál, vznikaly prostoje, které se vyplňovaly dialogy o ničem
  • ve skriptování došlo k chybám - rozhodnutí postav se nepromítly do reality, resp. promítly se opaky našich rozhodnutí
  • dle anotace mělo být od každého trochu - něco o nás, něco o politice, něco o totalitě a něco o bezmocnosti - já tam měl hlavně politiku, zbytek se nemělo šanci rozehrát

 Celkový dojem ze hry byl spíše rozpačitý. První půlka za mě OK, vypadalo to nadějně, už už jsem si připravoval půdu pro hraní v dalších částech hry a najednou konec. Druhá půlka mi přišla obsahově stále stejná, tj. prvních 15 minut OK, ale pak to upadlo do jakési nudy, kdy sice je pořád co řešit a interakce se spoluhráči je stále na stejné úrovni, ale obsahově mi to přišlo stejné. Osobní vztahy mezi postavami, které se asi měly budovat v první půli se prostě nemohly prosadit. Možná byla chyba v nás (méně zkušených?) hráčích a hráli jsme to blbě, ale poslední hodinu a půl jsem vyloženě trpěl a myslím, že jsem nebyl sám. Závěrečnou scénu jsem již bohužel odehrát nemohl, tak je možný, že nějaký zásadní twist mi unikl, ale co jsem se bavil se dvěmi hráči, tak spíše ne.

Nerad dávám tak nízké hodnocení (4/10), protože autoři si se hrou jistě dali hodně práce a i dle hodnocení ostatních přede mnou jsem spíše negativista. Nicméně ve srovnání s ostatními larpy, co jsem měl možnost za posledních pár let na GC vyskoušet, se Piková pětka umisťuje v druhé půlce.

*Poznámka*: Po dohodě s Eliškou jsem text upravil, aby neobsahoval okaté spoilery.

 

0
DanielaDaniela Procházková 27.07.2017

Očekávala jsem diskuzní larp o politice, nemůžu tvrdit, že jsem to nedostala. Ale...
Obvyklý formát diskuzního larpu nebo simulace zasedání v orgánu nějaké např. mezinárodní organizace je takový, že dostanete "zadaný názor", který na věc máte nebo hájíte určitý zájem, k něčemu z podstaty postavy nebo třeba i státu, který reprezentujete, inklinujete. Já osobně udělám krok zpátky od toho, co to je za zájem a názor, a tak se pocit, "jsem ještě člověk?" většinou nedostaví, na simulacích chci vždycky stát, který může být co nejvíc zlotřilý a nemusí se chovat normálně, protože sranda. Rusko, Čína, Izrael, Palestina - zn. ideál.
Tady je to ale najednou o vás.
Ani to mě původně moc nepřesvědčovalo, že to bude jiné, říkala jsem si, jak teda jako nějakejm lidem povim, co si myslim o politice, jako to dělávám každé druhé odpoledne na internetech. Až při hře mi došlo, jak hluboko se umí zavrtat ten pocit, že to se rozhoduju přece já, já osobně, jen jsem v jiné situaci, než běžně. A jak rychle se umí dostavit pocit "jsem ještě člověk?".
Mimoto velký hype za styl posouvání děje, za drobné promyšlené podněty vycházející z prostředí a za minimalismus v rekvizitách, který jen podtrhuje přirozenost a opravdovost toho zážitku.
Děkuju za tu perfektní zkušenost organizačnímu týmu Eliška, Drirr, Sárunka a Charlesovi, tomu hlavně a v neposlední řadě preciznímu dream teamu spoluhráčů v až absurdně padnoucím složení. A ještě vlastně taky všem za doporučování té hry, protože jsem na Vás dala a jsem za to moc vděčná.


Eva, Gamecon 2017

0
TrornJakub 23.07.2017

Zatím asi nejlepší LARP, co jsem kdy hrál (mám jich za sebou cca 20), díky kterému se změnily i některé mé osobní názor a měl by být povinně hraný na všech školách. :-)

0
CissiaPavlína Vernarová 06.07.2017

Dva roky jsem marně toužila si Pikovku zahrát ... well, radost mě přešla asi po první půlhodině hry. Po další půlhodině jsem ji začala nesnášet a na konci hry jsem nenáviděla sama sebe stejně jako hru.

Hra reflektuje víc hráče než jeho postavu a pracuje hlavně s jeho názory. Vezme vše čemu věříte a každý jeden názor obrátí proti vám. V té nejčistší a nejvěrnější podobě vám ukáže, že každé vaše rozhodnutí má následky a že: "Myslel jsem to dobře!" je mnohdy strašlivou a smrtící pastí, která lapí a potrestá za vaše rozhodnutí spousty nevinných.

Skončila jsem vyděšená, zdeprimovaná a musela si upravit a  přehodnotit spoustu názorů. Díky za to!

Hráno: HZNM 2017

Postava: Elena

Hodnocení: 10

0
NareaMarta Lišková 12.08.2016

Hráno na Live Action Pride 2016

Na to, že se ve skutečném životě zásadně vyhýbám všem debatám o politice, jsem si to tu naopak hodně užila. Každou minutu z našich 8 hodin. Byla to nálož, stát před zásadními otázkami, a volit mezi zlem a zlem to menší.

Moc mě bavil vývoj mojí postavy a jeho vliv na má rozhodnutí a názory. Před hrou jsem opravdu žádné velké emoce neočekávala, a nakonec jsem si prošla velmi silnými momenty.

Velký obdiv Flankeymu za luxusní úpravy scénáře na základě našich rozhodnutí (a že měla svá specifika...). A Elišce za scénku během druhé kapitoly. A velký dík oběma za celé uvedení a spoluhráčům za to, co jsme s tím provedli.

 (8/10)

.

0
Jindři:)Jindřiška Nejedlíková 07.08.2016

Hráno na Gameconu 2016:

Sice je to na mne dost politický larp, nicméně musím říct, že jsem si ho hodně užila :)

Začali jsme v 19 hodin a skončili v 1:30.

Všichni jsme nejdřív zastávali demokracii, ale argumenty nás postupně drtily. Je lepší tvářit se jako demokrati a chovat se jako despotové? Anebo budeme mít lidskou tvář diktátorů?... (Skvělé "dotlačovací" techniky a to, že dál se postupuje podle toho, jak se rozhodneme!)

Mínusem v naší hře bylo jen to, že 1 hráč nebyl schopen se pořádně vyjadřovat (na vše jsme se ho museli ptát a stejně to z něj lezlo jako z chlupaté deky) a rovněž nebyl schopen zahrát vůbec ani vztahovou linku :(

Dobře vymyšlené scény, přesvědčivá atmosféra i zvuky okolí... A nakonec skvělý diktátorův projev :)!

Hodnotím 8 body.

0
RahufJiří Sýkora 14.03.2016

Prague by LARP 2016 / Robert
Takhle umírá svoboda...

K tomuto larpu jsem se dostal vlastně náhodou: zaujala mě anotace, a tak jsem se přihlásil, aniž bych pořádně věděl, co vlastně čekat. Příběh, který mi byl naservírován, mi vyrazil dech tom nejlepším smyslu slova: děj je dávkován velmi účelně a promyšleně, hře se daří to, na co mnoho larpů jen aspiruje: protáhle hráče tím nejhorším bahnem a přinutí ho, aby přijal zodpovědnost za své rozhodnutí a jejich následky. Nevzpomínám si, že by nějaký z LARPů, který jsem hrál, končil až takhle špatně, a já si ho přece tolik užil.

LARP samotný je postaven vcelku minimalisticky - a vskutku to není na škodu. Každá cizí postava, každá rekvizita i každý řádek textu tu má své místo a dohromady pracují nádherně. Odpadá listování konceptem někde potají v koutě či rychlé a nenápadné porady s organizátory. Stačí jen stůl, pár židlí a notebook s reproduktory, a přesto hra vypadá autenticky a uvěřitelně. Autoři se nebojí nechat hraní dovnitř i ven zcela na hráči, takže ti si dělají hru z velké části sami, což je rozhodně dobře. Dalším pozitivem je jistý historický, filosofický a politický přesah: málokterá hra dokáže tak efektivně donutit hráče přehodnotit své stávající názory, aniž by mu sama říkala, co si má myslet.

10/10

0
AlianorJana Taubrová 14.03.2016

Prague by Larp 2016
10/10

Tahle hra rozhodne není pozitivni. Neni ani trosku mila k hracum. Neni hezka a slunickova. A presto jsem nikdy nehrala hru, ktera by se mi tak moc dostala pod kuzi.

Krome vyborne atmosfery a skvele gradace pribehu, tomu velmi napomohl fakt, ze postavy nejsou preddefinovane a hrac ma moznost hrat sam sebe, pokud chce. Potkala jsem nekolik temat, ktera se me bytostne dotkla. Potkala jsem nektere zivotni situace, ktere jsem si mohla prozit znovu. Zazila jsem radost, sok, beznadeji i nadeji, strach, viru, pocit zodpovednosti i bezmoc a nakonec i pocit rezignace a lhostejnosti. Zjistila jsem, jestli bych byla schopna zmenit sve moralni nastaveni. Zazila jsme samu sebe ve vypjatych zivotnich situacich. Srovnala jsem si priority, utridila nazory, vycistila jsem si hlavu – bez nadsazky muzu rict, ze tohle je hra, ktera mi v nekterych ohledech zmenila zivot.

Diky!

 

0
PetrPetr Horáček 13.03.2016

Pikovou pětku jsem hrál v rámci Prague by larp 2016.

Hra je z velké části postavena na tom, co si s ní hráči udělají a co do ní přinesou, ať už z vlastní životní zkušenosti, nebo vymyšleného přímo pro hru. Její nejsilnější stránka pak spočívá v minimalismu a v tom, že se autorům podařilo dobře odhadnout množství a dávkování informací, které hráčům poskytují rámec hry. Pozitivně hodnotím i to, že k většině argumentačních výměn má co říct v podstatě každý, pokud je schopen reflexe. Jeden bod z plného hodnocení však odebírám za to, že se může hra zaseknout na výměně např. 2 hráčů s neslučitelnými názory a zbylím hráčům (pokud je nechtějí přerušovat) nezbývá, než čekat.

0
ZoroJan Zeman 20.02.2016

9/10

Larp uvěznený mezi čtyři stěny jak jen komorák může být. Stejně tak jsou uvězněni hráči v podmanivé atmoféře totalitní Paříže. Nádherné vykreslení otázek o moci a bezmoci jednotlivce. Hra šikovně staví na smyšlené realitě budoucnosti, aby poukazovala na souvislosti velkých událostí minulosti. Vše dokresluje dobře napsaný a zkušeně dramaturgicky provedený příběh, který nás provází celou hrou. Na závěr je určitě na místě si přiznat určitou katarzi postavy do hráče. 

Larp vyniká pouze jednodušším skriptem postav na začátku hry, kdy naopak hráč má široké pole možnosti dokreslit reálie své postavy. Lámání vývoje charakteru postav záleží na samotném hráči. Celkově hru vidím jako velice designově čistou jak stavbou děje, mechanikami, tak i nároky na uvádění s maximálním vytěžením rozehrané partie. Určitě je důležité, aby hráči vládli inspirací a nebáli se vymýšlet svoji postavu za běhu a dodávali ji hloubku zlozvyky, postiženími nebo psychologií vývoje postavy. Zároveň si hlídali tento vývoj u ostatních a reagovali na nahozené náměty jiných hráčů.

Myslím, že pokud by organizátor ponechal více času (přestože o tom do jisté míry rozhodují hráči sami) mohlo by to být výrazně na škodu a je potřeba hnát hru dopředu skutečně spíše kratšími časovými úseky, což se u nás Flankeymu a Elišce podařilo odhadnout přesně. Jedinou chybkou, která ovšem nesnižuje samotné hodnocení, byl skutečně malý prostor herní místnosti. 

Hra hrána v rámci festivalu Hraj larp na podzim 2015 v Praze.