Iure

5 hráčů, 2 mužů, 3 žen, 0 obojetných

4 hodin , 0 dnů , 2013

Autoři: Doktor Martin Čepelík

Skupiny: —

Je to jako probuzení ze spánku. Z dlouhého spánku. A jak realita pomalu prosvítá skrze závoj snu, v hlavě začínají vířit tíživé otázky: „Kde to jsem? Jak jsem se sem dostal? Co se stalo?...“. A hlavně ta nejdůležitější: „KDO jsem?“... Otevíráš oči. V útulné místnosti hledíš do tváří, které odráží stejný zmatek, jaký právě pociťuješ i ty. Čtyři osoby. Stejně oblečené, jako ty. Každá má na hrudi štítek se jménem, které je pro tebe stejně cizí, jako to tvoje. A všechny pohledy směřují k obálce na stole. Po chvíli napjatého ticha se jeden z vás osmělí, bere obálku do ruky, otevírá ji a k údivu vás všech nahlas odříkává první slova toho dopisu. „Vážená poroto...“

Iure (právem – překlad z latiny) je krátký komorní LARP pro pět hráčů (2 muže, 3 ženy), kteří představují porotce v soudním procesu tzv. posledního odvolání, či „nejvyššího práva“ – procesu, kdy jsou porotci pro zachování maximální objektivity zcela odděleni od své minulosti a zkušeností. Iure je zdánlivě argumentačním LARPem z prostředí soudního procesu v nedaleké budoucnosti, ve kterém hráči budou nejen rozhodovat o vině či nevině, ale především poodkryjí závoj minulosti svých postav.

8.7

72 celkem

Vaše hodnocení je: 0


10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

0
Benedikt GreyMartin 13.01.2019

Úžasný zážitek asi na úrovni mého prvního larpu(moon ). Super setting , příprava před hrou , hra i debriefing . Cením do podrobna zpracované materiály a podklady/rekvizity- všechno ndotažený do nejmenších detailů a můžeš najít spoustu skvělej drobností(zvlášť jako medik) a pár easteregů. Hra nabízí fakt silnej zážitek , kterej v tobě zůstane dlouho. Hrozně mi to libilo do posledního detailu.

 


Důležitý zmínit , že jsem asi objevil oblíbený formát larpu- nemusíš se bát že zapomeneš kus role, zapomeneš něco důležitého přinést do hry a ostatním to tak zkazíš.
23. a 1. elitní běh, prej ten nejdeleší (  samotná hra2,5-3 h už se přesně nepamatuju)


P.S. "Doktorova obsese s obálkama zde dosahuje vrcholu" - "Nejdřív velká obálka a pak malá obálka! NE NAOPAK!!!"

0
GilanorKatka 26.01.2018

Iure je komorní larp s nejzajímavějším herním mechanismem, na který jsem zatím měla možnost narazit. Vštěpování základního principu hry, který byl několikrát opakován při úvodním slovu, se ukázalo býti jednoduché a přesto to bylo velice efektivní, systematické a zábavné.

K hodnocení celkového obsahu hry to zcela jasně vystihuje věta: „Nejde o to, jestli je herní zážitek dobrý nebo špatný. Jde o to, aby byl silný.“

Pro mne to bylo opravdu silné v několika situacích. V žádném jiném larpu mne zatím postava nebavila tak, jako tady. Všema deseti tedy hodnotím Iure a běžte na to.

0
KitiaraMichaela 26.01.2018

Tento larp má tak zajímavý herní systém, který funguje a je hrozně zajímavý. Občas jsem si připadala, že některé ty věci co musím udělat se mi udělat nechce, ale pak to najednou šlo samo. Postava mi sedla a já občas zažila nepěkné chvíle, ale velmi silný zážitek a ještě po hře jsme o tom chvíli diskutovali. Tento larp opravdu doporučuji, ten si chcete zahrát.

0
ČikiPetr Kuběnský 07.11.2017

Čím déle nad tím uvažuju, tím víc si uvědomuju, jak to mají komorní hry těžké, když chtějí konkurovat svým velkoformátovým, výpravným bratříčkům co do síly zážitku. A tenhle Doktorův kousek je na dobré cestě. Má silný příběh, který je chytře dávkován postupným odhalováním jednotlivých střípků informací, je důsledný co do roztrušování jednotlivých vodítek a experimentuje se zajímavými postupy. Přesto zůstává pro hraní na příjemně civilní rovině. Zápletkou silně připomíná Na hranici osudu od CoMu, ale po stránce funkčnosti je na tom nepoměrně lépe. Druhé přirovnání, které mě napadá, je, že Iure se podobá Nolanovým filmům, a to jak na rovině výstavby, tak údernou pointou. Na tom celém mi vlastně vadí jen dvě věci: 1) obálky jako nediegetická mechanika v té četnosti, v jaké se ve hře vyskytují, působí jaksi nepatřičně archaickým dojmem. Na druhou stranu, ani mě nenapadá, jak předávat tyto informace lépe diegetickou formou. Co ovšem zpětně oceňuju, je ten prvek jejich odhazování do společného prostoru, který skvěle funguje na symbolické rovině. 2) Zpětná vazba - ne, že by snad nebyla odvedená dobře. Mrzí mě ale ta doslovnost, která s ní přichází. Po skončení jsem měl příjemný pocit, že mám nad čím uvažovat - o larpu jako o díle, které někdo vytvořil a já jsem se na něm svojí hrou spolu podílel. Příběh měl na svém konci nejednoznačné vyznění, o kterém bych mohl ještě dlouho přemýšlet. Namísto toho jsem dostal reflexi, která hned v úvodu přesně a velmi jednoznačně vyložila "jak to teda bylo", aby bylo možné pracovat s otázkami morálními. Ty byly sice zajímavé, ale půl hodiny poté, co jsme se rozešli domů, už nezbývalo nic k úvaze.

0
DrakeMichal Mikuš 24.04.2017

9/10

A veľká vďaka Doktorovi za uvedenie a pridelenie vhodnej postavy (myslím, že tá druhá by mi pasovala menej :-) ). Postava mi síce dala dosť zabrať, ale na druhú stranu mi ponúkla úžasne pestrý emotívny žážitok. Dúfam ešte, že u ženského osadenstva ostanem zapísaný, ako "ten, čo sa vie vžiť do role" miesto "ten ujetý magor". Ale na to časom prídem :-) Za mňa je Iure ďalšim skvelým komorným larpom s úžasnou pointou.

0
ŠedýMartin Honek 23.12.2014

Řemeslně dokonale zvládnutá hra - nevidím nic, co by v ní chybělo nebo přebývalo. Když přihodíte silný příběh a pointu, co vám jej v průběhu otočí vzhůru nohama (dvakrát), dostanete věc, co má potenciál zasáhnout. A to rozhodně ne tím tradičním stylem, jaký vídáme u obvyklých osmičkových emo-larpů.

0
KamilKamil Buchtík 27.07.2014

Iure je dobrá a jak je u Doktora zvykem, do detailu propracovaná hra. Hra nemusí sednou podle mě každému, ale rozhodně bych ji všem doporučil vyzkoušet.

Design hry je podle mě dost zajímavý a zasluhuje pozornost. Je podobný předešlé Doktorově Hře a to nejen kvůli použití obálek. To je pouze průvodním jevem zaměření larpu na vyprávění (tedy ne vytváření) silného příběhu. "Hlavní" příběh Iure se odehrál v minulosti a ve hře je postupně odkrýván. Jeho podobu nelze ovlivnit. Existuje pouze jeden objektivní výklad skutečnosti, kterého se buď hráči dovtípí nebo je jim po hře prozrazen při zpětné vazbě. Lze ovlivnit ovšem interpretaci této pravdy a to, jak a jestli je předávána dalším hráčům během hry.

Jeden předem daný příběh je věc vlastní dnes populárním skriptovaným hrám děleným na scény (občas se jim říká československé jeepy). Iure je vlastně podobné, jen místo předehrávání příběhu se příběh sdílí mezi hráči (a zároveň postavami) vyprávěním jednotlivých střípků, které jsou jim postupně předkládány prostřednictvím obálek. Hra samotná pak spočívá v interpretaci, skládání, předávání jednotlivých částí a odhalování a domýšlení příběhu jako celku.

Současný okamžik hry ustupuje do pozadí. To je ještě podtrženo tím, že hráči na začátku hry neví o svých postavách téměř nic resp. že postavy si nic nepomatují. Velkou část hry nebo téměř celou hru absentují individuální cíle postav a jejich vztahy, což má opět za následek soustředění hry na odhalování minulosti.

Právě ono zaměření na "vyprávění" neměnného příběhu spolu s malým dopadem odhaleného příběhu do přítomnosti hry vnímám jako její největší slabinu. Designově dost podobná hra je podle mě Samael. I v něm se odhaluje příběh z minulosti na základě podobné mechaniky. Odhalovaný příběh dodává hře drama, zvraty a napětí. Samael má však těžiště hry v přítomném okamžiku. Záleží na motivacích postav, jejich vztazích a na tom, co se během hry odehraje. Postavy nejsou nepopsané listy a mají tedy více co hrát. Přístup Elišky a Rada mně vyhovuje více. Doktorův počin je pro mě ale stále velmi silným a neklasicky vyprávěným příběhem, který stojí za to slyšet.


0
ManikMichal Havelka 12.05.2014

Iure je předskriptovaná hra, kol a kolem se jedná spíš o vyprávění silného a velmi zajímavého příběhu prostřednictvím larpu. Linky se navzájem proplétají a zase rozplétají, polohy charakterů se (někde méně, někde více) mění a pro silné ztvárnění postavy (potažmo silné zážitky) je určitě dostatek prostoru. Postupné odhalování funguje na jedničku a rychlost a síla gradace je nastavena "tak akorát". Kdybych měl někdy ukázat na vzorový vážný, komorní larp, bude to Iure.

Umím si představit, že bych si jej užil jako žádný jiný, kdybych larpů na podobné téma a v různých variacích nehrál tolik. Srovnání s Tichou nocí se nelze vyvarovat, protože ty larpy jsou ve skrze podobné - zatímco Iure ji s přehledem strčí do kapsy v síle a gradaci příběhu, toliko to neplatí s produkcí, světlem a hudbou. Atmosféra našeho běhu kulhala po jedné noze, čímž pro mne vžití se do "času a prostoru" bylo namáhavé a měl jsem pocit více herce, méně hráče. Iure si zaslouží zařadit ke špičce komorních larpů u nás a i pro starší harcovníky jde o nadstandardní hru. Mne ale na kolena nesrazila.

Rád bych však ocenil velmi slušnou reflexi. Byť se zaměřila na hodně témat a Doktor bohužel spěchal zpět do Prahy, věřím, že by uměla vytvořit velmi zajímavou diskusi, ať už těsně po hře nebo nad tím pozdějším pivem. 8/10

0
EvaEva Pavlorková 12.04.2014

Pro mě byl Iure zatím asi nejsilnější LARP, který jsem hrála. Až do konce jsem nevěděla, zda je Sarah vinna, kdo jsem a co si o tom všem mám vlastně myslet. Vymýšleli jsme různé teorie, ale každá měla nějaké své "ale". Nejvíc se za mě na pozitivním hodnocení podílely texty vzpomínek napsané tak čtivě, tak působivě na fantazii, že si pamatuju situace, které popisovaly, ještě týden po hře. A během hry jsem se do nich krásně ponořila. Pointa mě osobně trochu zklamala, ale tón hlasu na nahrávce, který nám pointu říkal, to značně vylepšil. Racionálně mi bylo trochu líto, že to bylo jen takhle obyčejně, ale pocitově jsem byla dojatá. Obálky byly skvělé, posouvaly hru, udržovaly napětí, pořád přinášely něco nového, měla jsem se pořád na co těšit. Je pravda, že informací o případu bylo opravdu hodně a místy jsem se v nich ztrácela. Měla jsem občas chuť mít u sebe tužku a papír a rozkreslit si to. Měla jsem moment, kdy jsem zuřivě procházela všechny papíry, kde jsem sakra četla nějaký konkrétní střípek informace. Největší výtka za mě je asi ta, že jsem předpokládala, že všechny informace z malých obálek jsou pravdivé/reálné, což ne vždy byly. 

0
BaldaJakub Balhar 09.04.2014

Skvěle připravený larp s citlivě vybranými a vytvořenými rekvizitami, které dokonale podkreslil atmosféru. Námět sice není nijak objevný, ale zpracováním a zasazením si hra zaslouží výborné hodnocení. Pointa je velice pěkná a líbí se mi i zasazení tématu do širších souvilostí v následné zpětné vazbě.