Pika-don

6 hráčů, 3 mužů, 0 žen, 3 obojetných

2 hodin , 0 dnů , 2012

Srpen 1945. Válka v Evropě skončila před třemi měsíci, ale v Tichomoří stále zuří kruté boje. Na americké vojenské základně Jonstonova ostrova přistává letadlo s šesti muži. Jde o zástupce několika národů, jsou mezi nimi vojáci, velvyslanci i členové tajných služeb. Na programu přísně tajného jednání je nová a dosud nepoužitá zbraň - atomová bomba. Před jejím prvním použitím chtějí Američané získat většinový souhlas reprezentantů zemí zapojených do právě končící války. Každý z účastníků jednání má však scé cíle a je otázkou, co všechno pro ně bude ochoten udělat.

Pika-Don je diplomatický larp o rozhodování, o prosazování zájmů, o odpovědnosti a především pak o tom, co to znamená morálka. Figuruje v něm šest postav, všechny mužské (mohou být hrány ženou, ale postava je muž). Stanete se v něm jedním ze zástupců národů zapojených do druhé světové války, na jednání, které nikdy neproběhlo, jelikož některé historické události probíhají příliš rychle na to, aby se o nich dalo racionálně rozhodovat...

7.5

60 celkem

Vaše hodnocení je: 0


10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

0
EliškaEliška Applová 24.07.2016

Polsko, GameCon 2016

Po roli opilýho diblíka, kterou jsem si střihla v komoráku těsně před Pikadonem, byl přísňák Polák příjemně kontrastní postavou.

Rozhodně si nemůžu stěžovat na nevyváženost depeší (nápověd) ve prospěch nesvržení. Ano, ta nevyváženost tam je. ALE lze dost dobře odhadnout, která depeše bude vaše názory usměrňovat jakým směrem - což je nakonec dobrý nástroj, páč se hráč může ke konci hry rozhodnout, k jakýmu názoru chce nakonec inklinovat. A to mi na Pikadonu přišlo hodně zajímavý.

Hra navíc nutila mě jako hráčku neustále přemýšlet - který argumenty používám proto, že neherně vím, jak šla historie dál? Lze vůbec na vše zapomenout a argumentovat jen tím, co jsme se dozvěděli z depeší + tím, jak v té době mohli lidé uvažovat? Jako hráčce mi to neustále šrotovalo a jakožto dramahráčka jsem se zároveň snažila o vyvažování argumentů tak, aby byly celkově co nejvíc v rovnováze. Což jsem si užila jakože velmi. Nepamatuju, že bych na jiném larpu zažila něco podobného.

Larpu rozhodně nevadilo, že polovina hráčů byla nezkušenějších, myslím, že Pikadon je větší koncentraci prvohráčů friendly.

Nevadilo mi, že jsem se v problematice jako hráčka téměř neorientovala, alespoň našemu běhu to neškodilo. Přesto bych ocenila dostat historické reálie předem na mail, před hrou jsem si je ani neměla čas přečíst, natož je nějak zpracovat a využít při hře. Závěrečný video mě neurazilo ani nenadchlo, za mě by být nemuselo, ale rozumím jeho zařazení. Velké plus za dobově autentické texty! Dolu naopak hru trošku táhne ne zcela pochopitelné a kompletní průvodní vysvětlování pravidel a mechanik, zvlášť s přihlédnutím na přítomnost prvohráčů měla být předhernímu povídání věnována větší důslednost.

Celkově hodnotím velmi pozitivně, číselně 8/10.

0
Guff Morshad MnohostínVáclav Křapáček 18.07.2015

Hráno na GameConu 2015 v Pardubicích.

Dle anotace jsem měl jasno o čem larp bude a očekávání se naplnila. Vybral jsem si postavu Němce, ve které jsem spatřoval velký potenciál pro interakci s ostatními postavami, což se mi v plné míře potvrdilo. Komorní larp jsem si užil, rozehrál jsem postavu prakticky podle předepsaného scénáře. S odstupem doby a po závěrečné diskuzi s ostatními hráči jsem nabyl stejného dojmu - hra je apriori nevyvážená ve smyslu, jak má skončit. Většina depeší, alias nápověd (mechanika, která umožňuje ovlivňovat postoje své postavy a ostatních hráčů) spíše inklinovala k tomu, že mocnosti se nakonec rozhodly pro nesvržení.

A to mi přišlo škoda. Ano, je pravda, že jsem mohl svoji postavu táhnout na druhou stranu, ale mechanika mě prostě donutila jít cestou nesvržení a nemohl jsem to příliš ovlivnit.

 

Je to malý černý puntík a určitě zpětná vazba pro autory, jak případně upravit podklady pro hru. Vycházím i z toho, že většina hráčů bude spíše pacifisticky založených.

Velký plus mají autoři za závěrečné video, které opravdu donutilo se zamyslet nad důsledky rozhodnutí několika "vyvolených" a přemýšlet, co je vlastně "správné rozhodnutí".

0
TrissSabina Žilková 30.09.2014

Tenhle larp mě opravdu oslovil a rozhodně mě to donutilo k zamyšlení, jak bych se asi zachovala já sama, kdybych byla na místě těch, kteří se tenkrát rozhodli pro shození bomby, měla stejné informace a zájmy jako oni ...

K rozhodně zajímavému prvku v naší hře určitě patřil fakt, že si Japonsko, ač bylo v postavení v jakém bylo neustále kladlo ultimáta :D Stejně tak nejspíš nikdy nezapomenu na děs v očích Američana když se všichni jeho spojenci zvedli, odešli a nechali ho v místnosti samotného s Japonskem a Německem. 

0
NyarAleš Navrátil 11.07.2013

Hustý! Tomu říkám argumentačně edukativní adrenalin. A jsem vděčný za závěrečnou konstruktivní reflexy, která hře taky zvedá rank. Doporučuju, zvláš´t pokud vás tato témata zajímají.

0
SáraVanda Staňková 27.05.2013

Jedna z her, které bych si chtěla zahrát ještě jednou. V trošku vážnějším rozpoložení, než jsem měla. S více informacemi, abych se tolik nebála argumentovat. Jinak role USA byla velmi dobrá, spoluhráči skvělí a následná hospoda taky fajn :). Díky moc za hru :).

0
DrirrFilip Appl 23.04.2013

Pika-don mě už od začátku zaujal svým tématem. Fiktivní schůzka a diskuse o použití jaderných zbraní? Jasně to nemusí být téma pro každého, ale mně to zatraceně sedlo. Z pozice reprezentanta USA jsem měl zdánlivě snadný úkol - přesvědčit o tom, že svržení jaderné pumy je jedinou možností, jak ukončit válku. Jinak čistě diskusní hru ozvláštňují přidané originální (a rozhodně jedny z nejzajímavějších) mechanismy získávání informací a vojenské síly. Jen ten poslední se střelbou bohužel nemohu ocenit, protože jde o náhodu, která (alespoň v mém běhu) udělal z předchozích jednání z pohledu hráče zbytečně strávený čas. Oceňuji herecké výkony všech zúčastněných (hlavně pro Eridora za Japonsko to muselo být hodně silný). Závěr byl možná trochu citově vyděračský a možná až moc tlačil do jednoznačného názoru na jinak otevřený problém. Až na tyhle věci jde ale o vynikající konverzačku na těžké téma. PS. Závěrečná reflexe hodně povedená a přitom ne zdlouhavá. GJ! 7,5/10

0
DoktorMartin Čepelík 22.04.2013

Zajímavá, převážně argumentační hra. Již od začátku jsem byl nadšen z herní mechaniky ovlivňování postojů jednotlivých postav pomocí získaných depeší. Bohužel zrovna tato mechanika (shodou několika nešťastných náhod) u mé postavy příliš nezafungovala a ve finále u mě vyvolala spíše rozpaky (nikoli samotnou mechanikou, ale její "náplní"). Problematická mechanika na závěr hry u nás naštěstí zafungovala tak, že rozhodnutí neovlivnila, ale dokáži si představit, že pokud se tak stane, může to hodně zkreslit pohled na hru. Ze samotné hry tak zůstává jistě nadprůměrně dobrý pocit, který však nedosáhl původního očekávání.

Co je však třeba vypíchnout, je závěrečná reflexe, která je v tomto případě nedílnou a řekl bych plnohodnotnou součástí hry a z mého pohledu přidává hře další bod navíc. V konečném zúčtování pro mě 8/10.

0
ManikMichal Havelka 02.01.2013

Pika-don je hra s klasickým designem, ale překvapivě silným tématem a zpracováním. Chytil jsem běh na HZNM a složení hráčů už předem předurčilo, že nepůjde o vídeňskou intelektuální selánku. Její mechaniky vás vedou celou hrou a tlačí do postojů, které sami nechcete (výborný nápad) a ač to tak na začátku nevypadalo, celou tu hodinku a půl bylo o čem diskutovat a na konci se debata strhla tak, že jsme ještě prodlužovali.
Průměrný design táhne nahoru výborná reflexe a ujasnění si vašeho morální postoje (Kant vs Bentham). Sami autoři pak ke hře dodali, že smyslem hry je právě uvědomění si odpovědnosti za rozhodnutí, která v životě činíme.

0
EvdricMichal Opletal 02.01.2013

Na tuto hru jsem se velmi těšil a hra za zástupce sovětského svazu mne velmi bavila a užil jsem si ji. O historii se velmi zajímám a proto nebyl pro mne žádný problém přijmout  historické reálie. A možná právě to je důvod, proč hra, která se mi po odehrání velmi líbila v mé mysli s odstupujícím časem a novými informacemi, které jsem si v důsledku hry našel, bledne. Koncept alternativní historie a hra o jednání o svržení či nesvržení bomby se mi líbí. Na druhou stranu mám pocit, že hra je konstruovaná výběrem informací a dokumentů tak, že hráče vede spíše k učinění rozhodnutí nesvrhnout a postrádá tak neutralitu, která je v tomto tématu nesmírně důležitá. Zejména pak závěrečné video.

Na konci hry jsem na závěrečném resumé, kdy jsem byl vyzván, abych si jako hráč stoupnul na škále mezi svržením či nesvržením, stoupnul spíše k nesvržení. Avšak pod dojmem hry a zjišťováním dalších informací například o nankingským masakru bych si dnes stoupnul jinam.

0
ZakOndřej Staněk 18.12.2012

No já nepatřím k lidem zajímajícím se o druhoválečnou historii a tak jsem malinko plaval v settingu hry, někdy jsem si nebyl jistej, kdy se bavíme o známých faktech a kdy o něčem, co se mi někdo snaží nakecat. Ze začátku hry jsem se proto dost nechytal. Možná taky kvůli mé postavě a kvůli zajímavému mechanismu vývoje charakterů (který jinak dost oceňuji) který ale rozjel charakte postavy spíše v druhé části hry. Nicméně jsem si po celou hru připadal, že trochu nevím která bije.