Utajený svět pražský I: Všechno je jednou poprvé

25 hráčů, mužů, žen, 25 obojetných

hodin , 14 dnů , 2014

Web: http://www.utajeny-svet-prazsky.cz

Utajený svět pražský je městský larp inspirovaný počítačovou hrou The Secret World, která prosazuje myšlenku, že všechny konspirační teorie jsou pravdivé. Stejně tak jsou pravdivé i všechny mýty, legendy a veškerá modernější knižní a filmová tvorba. Hráči hrají především za jednu ze tří frakcí: Templáři, Draci, Ilumináti. K řešení sporů používají primárně konverzaci a řešení šifer, ale občas dojde i na řešení pomoc boje a akce. Od 17.8. do 30.8. 2014 proběhl první běh s podtitulem "Všechno je jednou poprvé". Je v plánu pokračovat dalšími navazujícími běhy.
První běh byl organizovaný týmem ve složení: Monty, Jenůfka, Hanka Lauerová.

5.8

20 celkem

Vaše hodnocení je: 0


10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

0
SilentbobDavid Šťastný 10.02.2015

SHRNUTÍ

Dvě frakce se „bavili“ a třetí ne. Patřil jsem bohužel do té třetí. Podle slov organizace jsme měli smůlu v dost věcech. Sešli se nároční hráči, odstoupil šéf frakce na poslední chvíli, bylo nám slíbeno víc, než se dalo zvládnout…

Z mého pohledu to co jsem zažil, připomínalo spíše nepovedenou skautskou hru. Není to o tom, že bych se ve hře vůbec nebavil. Našlo se pár světlých momentů a to hlavně při hraní na Iluminátské centrále a když jsme interagovali, což se stalo málokráte s ostatními frakcemi. Hra byla, co se týče obsahu prázdná.
Pokud vás baví skautské bojovky, máte rádi sluníčkové chování, i když něco zkazíte, rádi plníte úkoly, aniž byste věděli proč nebo co za to, bude Vás USP bavit. Jen občas musíte ustoupit logice světa a přijmout „oslí mosty“, které ve hře jsou.

Bohužel možnosti, které nabízí předloha nebyly vůbec využity. Svět byl prázdný. Frakce se skoro vůbec nepotkávali.

Herní svět jako takový nefungoval. Měli jsme k dispozici asi 5 trvalých CP, která jsme jak jsem zjistil později měli využívat metodou známou ze starých počítačových her – použít vše na vše – třeba na pána, kterému byla vymazána epickým rituálem paměť se měla použít Patoložka (a nebo pomohlo ho zabít a oživit – tzv. restart).
Velmi užitečná se ukázala schopnost „Záblesky z minulosti - Až jednou denně se nad něčím může zamyslet a dostane drobný nápad, co by to mohlo znamenat.“, kterou jsme přejmenovali na „Jak se má řešit tento quest“. Tato schopnost nakonec uměla louskat špatně udělané šifry, vyhodnocovat kde jsou a kde nejsou CP a vůbec i s nejjednodušším dotazem, dávat ultimát ní a komplexní odpovědi.
Potkal jsem spoustu špatně až vůbec instruovaných CP. Doktor snažící se balit hráčky, duchy dávající nám informace a materiály pro jiné skupiny a podobně. Bohužel i u většiny bylo velmi časté vypadávání z rolí.
U naší frakce velmi chyběla pro postavy motivace a důvod „proč děláte věci“. Zkusili jsme v rámci rolí chybějící motivaci a informace dostat z postavy, kterou hrál hlavní organizátor. Zkoušeli jsme to i přes herní fórum. Zkoušeli jsme to i rozhovorem jako hráči s organizátorem. Nějak najít řešení. Bohužel neúspěšně. Celou dobu šla motivace stylem – děláte to proto, abyste dostali expy. Děláte to proto, že to řekli ti nahoře. Což asi fungovalo u Templářů a Draků. Bohužel u Iluminátů nikoliv.
Snažil(i) jsme se i zjistit co děláme špatně a co se dá napravit. Bavili jsme se o tom jak s organizací, tak i s hráči jiných frakcí. Odhalili jsme problém, že oproti jiným frakcím jsme se neučili psát hlášení, nedělali jsme kopu teambuildingových aktivit (kino, domácí kino, přespání na centrále, deskovky). Dokonce nám i Montym bylo doporučeno, že pokud nemáme co dělat, můžeme si jít udělat teambuilding – lasergame.

Ve světě se pořád utřiďovaly, žebříčky hodnot a tudíž jeden netušil co je to vlastně třeba to provalení utajení. Zjistili jsme, že nevadí běhající monstra po Praze a píše se to v herních novinách… možná pro to, že to bylo způsobeno hráči a oni by byli smutní z neúspěchu.

Komunikace od vedení Iluminátů či tedy od organizace skrze analytické oddělení, byla velmi skautská – typu „Koordináty, kde byl dnes večer zraněn policista: 50°1'33.492"N 14°27'41.040"E 50.0259700N, 14.4614000E“. Po menší diskuzi jsme se tedy rozhodli tam jet – jen smysl proč máme jet zkontrolovat nějakého policistu, jsme netušili. Když jsme tam přece jenom dojeli, našli jsme mezi paneláky zbytky rituálu i chtěli jsme tedy zraněného policistu vyslechnout, přece jenom byl zraněn a nejspíš odvezen do nemocnice. Bohužel organizace neměla CP, které by ho zahrálo, tak policista umřel. Celé to bylo o tom, dojet na místo a mít tyto souřadnice pro pozdější hru. Několik z dalších výprav na odlehlá místa bylo podobných. Bohužel dost často na místech nebyly ani stopy po nějakém tom rituálu a ani žádné jiné rozptýlení jako CP či cokoliv (a to jsme dorazili první :)).

Stalo se mi, že po mě CP chtělo místo PAX (herní měna) za svoje služby zaplatit reálnými penězi. Tedy virtuálně. Žádný úplatek . Smutné bylo, že CP si zavolalo o informace organizaci a ujistilo se, že ve hře takto platit nejde. A na místě mi toto rozhodnutí organizace vmetlo do obličeje a velmi se spolu s organizátorkou bavilo. Naštěstí jsme si pak během cca 15 minut po telefonu s organizací vše vyříkali a dohodli jsme se, ale byl jsem ujištěn, že tam žádnou virtuální měnu nechtějí, když mají PAX… (jak jsem psal nahoře, tu měnu po mě chtělo CP).

Náplň hry byla velmi malá a strohá. Něco jako quest se objevovala jednou za dva dny a v mnohých případech to znamenalo dojet na velmi odlehlé nezajímavé místo a tam vyfotit mouku vysypaný rituál, který tam třeba už ani nebyl (a to jsme tam dorazili první :)).

Co mě nejvíce zklamalo, bylo to, že questy jak hlavní i vedlejší byly přesně nalajnované a měli jen jedno řešení. Pokud jsme, šly jinudy, narazili jsme na zeď.

Hezké bylo, že se objevil quest – nový hráč pro nějakou frakci. Přišli jsme, mluvili s ním. Pochopili, že je to Templář jak poleno a nemá cenu to řešit. Pak jsme za to dostali vynadáno, že jsme se nesnažili ho změnit a přemluvit!

Absolvoval jsem hledání zlodějů pomocí QR kódu… tedy CP zavolalo postupně třem frakcím a ti, kterým volal první, a měli auto, vyhráli. Bylo potřeba z prvního QR kódu načíst GPS souřadnice další a těch kódů bylo 8 a ani netvořili logickou trasu někam (takto znělo i zadání od CP, plus, že ho nějakých pět týpků okradlo). Na konci byl QRkód našli jste to – nic víc – pro ostatní gameover.
Hra se odehrávala na velmi odlehlých, nezajímavých místech, nejlépe velmi frekventovanými turisty či běžci. Proč využívat zajímavosti, tajemná zákoutí a krásy Prahy, když můžete poslat hráče do Chuchle – doprostřed lesa, nebo mezi dva paneláky v Malešicích, pod okna zvědavých důchodců. Nemluvě o tom, že místa byla vybírána pohledem z google mapy. Naštěstí jsme v rámci rolí a taky proto, že jsme neměli co jiného dělat, jeli na ta místa podívat (ta co jsme znali předem). Po té co jsme je navštívili a vyfotili – informovali o tom organizaci, jak to tam vypadá – se místo akce přesunulo.
Hlavní quest a příběh spočíval v tom, že kultisti, se snažili vyvolat démona. Když jsme zjistili, že dělají pentagram a rituály dělají v přesných časových odstupech, chtěli jsme je jít na poslední místo sledovat/napadnout prostě být u toho i když to znamenalo, hlídat ve stromovce cca 4 hodiny. Naštěstí jsme o této chystané akci informovali organizaci. Dozvěděli jsme se postupně, že to tam vlastně Monty plánoval jít vysypat sám, CPka nemá, stejně bychom je neviděli, udělali by to o 50m jinde a překazit jim to nemůžeme, protože se s nimi máme utkat až za tři dny v sobotu ve velkém finále.

0
AmbeřanDavid Maleček 13.09.2014

Potenciálně zajímavý městský larp, který bohužel trpěl řadou základních nedostatků.

Prvním kamenem úrazu byla komunikace před hrou. Od opakovaných nedorozumění stran použitých prostor až po neschopnost organizátora předat informaci o tom, co je důležité v konceptech postav, a jak vlastně bude hra vypadat.

Nepřítomnost jakékoli větší schůzky, neřku-li dílny, na které by si organizátoři, hráči a CP sladili představu o hře, o světě, rozhodně dalšímu průběhu velmi uškodila. Schůzky, které jsme si takto domluvili alespoň ve frakci mezi sebou, byly později poněkud zvláštně označeny jako jeden z důvodů naší nespokojenosti.

Dlouhodobým CP chyběly instrukce od organizace v podstatě celou dobu (nebo to alespoň tak CP říkala hráčům, což je z pohledu hráče to samé).

Hra trpěla naprostým nedostatkem obsahu. Princip frakcí s centrálami, kde si mohou členové frakce hrát mezi sebou, je sice osvědčený, nicméně sám o sobě pro dlouhodobou hru nestačí, pokud se ve hře samotné neděje prakticky nic. Navíc těch několik málo událostí, které se v průběhu hry objevily, bylo vesměs připraveno tak, aby se členové jednotlivých frakcí pokud možno nepotkali (odlišné časování pro jednotlivé frakce, případně tytéž úkoly, jen na jiných místech).

Velkým problémem byl fakt, že když už se ve hře objevil nějaký "úkol", byl obvykle bez kontextu, a postavy, které nebyly apriori nastavené jako "poslouchám, co se mi řekne" nebo "je mi vlastně jedno, proč věci dělám", neměly žádný důvod tyto "úkoly" plnit.

Ve hře bylo na mnoha místech vidět spousta investované energie a času, bohužel šlo o místa, která měla na hru samotnou minimální dopad. QR kód na každé bankovce, který po načtení vede na stránku, kde je ta bankovka. Ultrafialový potisk bankovek, na kterých je zároveň napsáno, že se tyto nesmí padělat (a organizací nakoupené a rozdané mini UV baterky, které nikdo nepoužíval, protože nebyl důvod). Parádně naprogramovaný webový systém pro rozvoj postav, čítající desítky schopností, ovšem pro postavy, které na začátku disponovaly maximálně dvěma schopnostmi a rozvoj ve hře prakticky nebyl přítomen.

Že některá CP vypadávají z rolí se stává. Že u některých role prakticky neexistuje, to by se stávat nemělo. A že v roli nevydrží ani někteří z organizátorů, to je smutné.

Výběr místa na událost, u které organizátor ví, že se jí bude účastnit dvacet až třicet lidí, pohledem do google mapy, prostě nemůže dopadnout dobře - a opakovaně také dobře nedopadl.

Hra měla svá pozitiva, která ovšem bohužel příliš nesouvisela se situacemi či příběhy, které do hry přinesli organizátoři. Celou dobu, jak před hrou, tak při hře samotné, jsme se snažili organizátorům všemožně pomoci, otevřeně komunikovat o tom, co nás trápí či co nám ve hře chybí, a jak by to bylo možné změnit. Bohužel, dostalo se nám pouze nabídky ze hry odstoupit s navrácením poloviny vstupného.

Za mě 2/10, a moc držím palce, aby se podařilo to v příštích bězích zlepšit.

0
PatrikPatrik Krupička 04.09.2014

Bohužel jediná pozitiva této hry nebyla způsobená organizací, ale ostatními hráči (někdy skoro až navzdory organizaci). Je pravda, že hra uvnitř frakcí byla velmi pěkná (alespoň v té naší frakci) a nabízela velmi zajímavé momenty, vždy to však byla iniciativa samotných hráčů, nikoliv reakce na něco, co by přišlo od organizace.

Úkoly, které organizace předkládala, neměly hlavu a patu. Obvykle ve stylu "jděte a udělejte tohle". S tím, že nikde nebylo řečeno, proč bychom to měli dělat, co z toho budeme mít a nebo jak to zapadá do nějakého příběhu (který v celé hře také prakticky nebyl).

Když jsme potkali nějaká CP, tak buď bylo špatně instruováno (pokud vůbec) a nebo pro tu hru nemělo žádný význam (a ne, ani jako atmosférická postava). Nehledě na to, že drtivá většina CP nedokázala vydržet v roli déle, než pár vět (a to včetně těch, která byla hrána organizátory).

Šifry, které jsme dostávali, byly dost často s chybami, stejně tak jako koordináty míst, na která máme dojet a něco tam najít (a obvykle se tam ani nic najít nedalo, protože např. rituál vysypaný moukou prostě několik dní nevydrží).

Pravidla byla téměř až nesmyslná, jako kdyby okopírovaná z nějaké počítačové hry. Největší díl se věnoval boji, který ale podle organizace měl být stejně spíše vyjímečný.

QR kódy ze začátku také vypadaly jako dobrý nápad, ale opět jejich použití bylo jako kanón na vrabce. Třeba u náplasti, která léčila 1 život, byl QR kód, který po oscanování otevřel webový prohlížeč, kde po načtení stránky se ukázalo, že je to náplast léčící 1 život. Proč by nemohl tento nápis být u té náplasti? Nehledě na to, že tuto informaci si nemohl přečíst nikdo bez internetového připojení.

Je pravda, že na hře se odvedlo určitě hodně práce, většinou však na věcech, které pro tu hru byly buď druhořadé a nebo úplně zbytečné (třeba každá bankovka herní měny s QR kódem). Kdyby se tolik úsilí a energie věnovalo do samotné hry, třeba do nějakých příběhových linek, zajímavosti úkolů apod., určitě by to mohl být dobrý larp. Takhle to byla bohužel jen nepřiliš povedená skautská hra.

Hru hodnotím 2/10

0
NellmegilJan Chvátal 01.09.2014

USP bylo moc pěkný zážitek. Pokud se ho někdo zdráhá nazvat Larpem tak by si měl možná trochu promyslet o čem, že to LARP je. U Templářů jsem viděl vše co by toto splňovalo a troufnu si tvrdit, že se nám atmosféru postupně dařilo gradovat, kdy finále opravdu bylo ve stylu herní předlohy. Stejně tak bych neřekl, že to je tím, že by u nás byla skladba tak jak ji popisuje Reinita...měli jsme vcelku kompletní skladbu hráčů napříč od začátečníků po vcelku dlouhodobější hráče.

 

Hra skutečně není stejná jako mnohe jiné Pražské městské larpy, ale dle mého názoru to je dobře. I přestože bylo únavné vést frakci (což je vždy a u všech larpů) tak celkový dojem byl neskutečně osvěžující. Využití technologií (pravda sem tam s chybami, ale je to první běh, co kdo chce?) i některých historických nápadů.

Celkově...dvě frakce se bavily, jedna ne. Dvě měly info a kontakt s organizací a pokud se někde vyskytly chyby tak se daly řešit (ano, u nás a Draků vím, že jsme jako šéfové aktivně spolupracovali s organizací tak jak bylo pro nás domluveno.

K pochopení je potřeba jedna věc. Iluminátům se velmi nešťastně změnil šéf velmi krátce před hrou a to bohužel ne úplně zářným způsobem. Smutné je, že se o to vědět něco o světě asi moc nezajímal a nebo je to osobními schopnostmi...nechci soudit a nemám k tomu dost podkladů. Přesto mi rozhovory s hráči od Ilum. dávají jeden hlavní důvod proč se u nich hra nedařila. Ano, šéfy frakcí vybírala organizace a tato volba byla velmi neštastná. Nicméně opět to je věc co věřím do příště prostě bude trochu jinak.

CP...ano...některá byla dost podivná. Ale zrovna v těchto případech to je prostě lidský faktor. Od organizace mám echo, že ta co například nám vadila prostě vyměněna budou.

Původně jsem chtěl hodnocení nechat na mnohem později. Hra je v tuto chvíli dost živá a příjde mi dost nešťastné hodnotit pod vlivem emocí, ale za mě bylo USP hrou co má rozhodně ohromný potenciál, hrou co mělo dost chyb prvních ročníků a hrou co se velmi lišila od typických pražských městských larpů. Osobně se těším na pokračování a doufám, že můj A-team je na tom stejně. :)

0
HoliMartin 01.09.2014

Absolutně super!

Vůbec jsem neznal utajený svět a hru jsem si neskutečně moc užil. Líbil se mi soubojový systém , systém expů, magie, předměty, ekonomika i questy ... a všechny nápady, co do hry vložili organizátoři (Příště přidají ještě další věci, na což se těším jako malé Dráče). A také vše, co do hry vložili ostatní hráči - díky nim byla hra pro mě každý večer fulltimovka bez jediného slepého dne, ať už se jednalo o vedlejší úkoly, nebo řešení různých interakcí.

Líbilo se mi jak je ve hře nastavená atmosféra mezi třemi frakcemi (a nezabíjecí diplomacie), líbilo se mi bojovat nepřímo (splnit quest dříve než jiná frakce). Moje postava měla pocit, že celou dobu naše frakce má navrch (zaslouženě); jako hráč jsem si to užíval o to víc proto, že každá akce měla vliv na dění ve světě.

Zbývá dodat, že nejsem prvohráčem Larpů, znám různé typy her, šifrovačky atp a připojím ještě poznámku pro nové tváře, co by chtěli vědět co očkávat od tohoto Larpu a rozhodnout se jestli jít do dalšího běhu. Je to nutné, protože tohle je jiný typ Larpu, než na který jste pravděpodobně zvyklí. 

Nedostáváte na začátek motivaci předskriptované postavy, vše si vymyslíte sami, takže to chce určitou zodpovědnost a zkušenosti, protože nenamotivovaná postava tenhle Larp nedá a nebude v týmu k ničemu. V prvním běhu se například motivace postav změnila na "zachránit Prahu" až po určité době hry, což považuju za skvělý prvek podporující vývoj postavy.

Hra mi připomněla romány Dana Browna, kde se řešili šifry vedoucí k cílové odměně. Tenhle Larp pro mě nebyl o vnitřních prožitcích postavy (přestože se tam oproti původnímu očekávání objevily, jako bonus :) ), ale o řešení problémů světa (a to dříve než ostatní frakce). Podstatná část zábavy vznikla z hledání ukrytých náznaků od organizátorů, spolupráce a výměny informací s CP a jinými organizacemi... kde obojí vedlo k dalším questům.

Tohle je Larp, kde špatné rozhodnutí, nedodržení slova nebo špatné chování vede ke smrti postavy, případně k tomu, že se frakce nedozví podstatné informace a bude si myslet, že se nic neděje.

0
ErnedarJaroslav Fišer 01.09.2014

Rozdílné frakce s velmi rozdílným názorem na celou hru se opisovaly snad všude. Za sebe musím říct, že jako prvohráč jsem nevěděl co od toho čekat. Kromě načteného světa Secret World jsem prakticky nic nevěděl. Hru jsem si velmi užil a v naší skupině panovala skvělá atmosféra, i díky tomu, že jsme si prostě sedli a táhli za jeden provaz. Velmi oceňuji práci organizátorů a chybky, které se objevili jsem již psal ve zpětné vazbě a s organizátory probíral. 

0
VackyMartin Vackář 01.09.2014

Svět hry The Secret World kterým se hra inspiruje mám velmi v oblibě, proto jsem se na hru přihlásil a velmi se na ní těšil. Od prvního dne to ale byla jedna dlouhá studená sprcha.

Zájmové osoby (CP) byly ve hře často velmi špatně instruovány, nebyl v podstatě důvod se s nimi bavit a ony postavy nás také zrovna nevyhledávaly. Vina za strašlivé zážitky a ztráty času s CP které nic nevěděly (protože jim organizátoři nic neřekli) byly v některých případech neprávem svalovány na hráče CP, což mi přišlo přinejmenším lidsky velmi .. nízké.
Přestože měla organizace spoustu dobrých nápadů - například: použití QR kódů; předem stanovené dny kdy bude více událostí a kdy bude čas na iniciativu ze strany hráčů, nebo odpočinek; bylo jejich použití ve hře katastrofické a ve výsledku to bylo mnoho práce a úsilí na naprosto zbytečných místech. Když mám na herní bankovce napsáno že má hodnotu 5 paxů, tak QR kód který říká to samé je přinejmenším redundantní. Naopak běžné herní předměty bez popisku a pouze s QR kódem byly velmi rychle poněkud otravné.

Koncept "akčních" a klidných dnů nebyl dodržován. Akční dny byly pusté a prázdné a ve dnech kdy se nic dít nemělo se děly nahodilé události. Informace o tom, který organizátor má zrovna službu byly nepoužitelné, vše bylo jinak. Organizátoři v mnoha věcech neměli ani rámcové informace o tom co dělá zbytek organizace. Komunikace s organizací byla na dlouhé lokte a často se výsledná stanoviska opakovaně měnila. Během hry jsem nabyl dojmu, že je iniciativa hráčů spíše na obtíž.

Hra k herním událostem téměř nevyužívala místa ve městě, což bych od městského larpu tak trochu čekal. Když budu chtít courat v poli, louce, lese pojedu na nějaký larp mimo město. Ve hře bylo co se informací o světě týče pusto a prázdno. K řešení toho mála událostí co ve hře bylo jsme si museli vymýšlet vlastní důvody, nebo se nad nimi raději nezamýšlet, protože herní důvody jsme neměli.

Světlou výjimkou byla událost zorganizovaná trojici (Hádě, Sombra, Atlan) kterou si organizace dohodla jako jednorázové postavy. Dobrá volba a velká škoda že se na organizaci nepodíleli více.

0
ReinitaPetra Lukačovičová 01.09.2014

Tato akce si jistě své publikum najde, nicméně bych se zdráhala ji nazvat larpem. Může se líbit prvohráčům, kteří nemají absolutně s čím srovnávat, lidem zvyklým na skautské hry nebo šifrovačky, kterých tam sice bylo poskrovnu a ještě s chybami, ale byly tam.
Pro lidi, kteří už nějaký ten městský larp hráli (Dies Irae, Hlídky, Maškaráda atd.), je to ztráta času a přehlídka promrhaného potenciálu. Mé zklamání nejspíš pramení částečně i z toho, že setting Utajeného světa zbožňuji.
Ale abych byla konkrétní:
- na hru neproběhla absolutně žádná příprava, organizace sice schválila koncepty, ale jinak se neuskutečnilo žádné povídání o světě či nedejbože o konceptu hry.
- zajímavá myšlenka klidného hraní obden vzala zasvé už v první části prvního týdne, protože organizátoři nebyli vzájemně koordinovaní. 
- když jsme se chytali stébel skromných vstupů do hry ze strany organizace, byli jsme pouze peskováni, že to děláme špatně a ne podle představ orgů. Drobný detail byl v tom, že nám nebylo sděleno, jaké ty představy jsou. A pak už jsme byli nařkáváni z "trollení organizace" jenom tím, že jsme se snažili se bavit nejen mezi sebou, ale vytvářet nějaké zajímavé věci i pro zbylé frakce.
- kromě jednoho zkušeného tria cépek, které zcela ve své režii (!) vytvořilo krásnou dějovou linku pro všechny tři frakce, byly nehráčské postavy zoufale špatně nabriefované a většina ani nezvládla zůstat v roli.
- je možné, že organizace věnovala přípravě nemalé úsilí. Bohužel se to ve hře nijak neprojevilo.

- hra na naší centrále byla skvělá, naše postavy tvořily bizarní a pestrou skvadru. Když se nám ovšem po této skupině zasteskne, sejdeme se raději večer nad nějakou dobrou deskovkou, kterou si v těch rolích zahrajeme. Bude to méně časově i nervově náročné.

S velkou lítostí dávám 1/10.

0
FlameMartin Dvořák 31.08.2014

Michal Dlouhý (Flame)

Utajený svět byl skvělý. Víc než skvělý. Byl to můj první dlouhodobý městský larp a rozhodně nezklamal. Bavil mě příběh, bavily mě úkoly a bavila mě logika světa, kdy na celkem běžné situace navazovala hlubší story. Moje postava začínala jako obyčejný člověk, ale v průběhu opravdu krátkéhočasu se přetransformovala v něco, co jsem ale opravdu nečekal. Monty ze sebe vydal maximum, dokonce si troufám říct, že jel na 150%, což si zaslouží opravdu potlesk. Skvěle propracovaný politický systém brzd a rovnováh fungoval tak, jak by asi fungoval jakýkoliv zavedený systém v kterémkoliv politickém sestavení na světě. Všechno záviselo na lidech a na jejich přístupu k věci. Sice existovalo jisté "politické" pnutí, ale nemusely se řešit vraždy v Opeře etc. Za mě dobrý, kdy bude další běh?