Cela

10 hráčů, 8 mužů, 2 žen, 0 obojetných

4 hodin , 0 dnů , 2006

Přenesme se do fantastické říše v jejím největším rozkvětu. Do dne, kdy je spáchán úspěšný atentát na hlavu města. Během Každý z hráč se stává jedním z vězňů v nejhlubším žaláři, kam je uvržen pro podezření z vraždy. Ze stejného důvodu je tam devět dalších ubožáků, kteří jsou tou nejhorší městskou spodinou – vrahy, zloději, násilníky, žebráky, prostitutkami a opovrhovanými stvůrami. Ale jen jeden z nich je skutečně za atentát odpovědný.

Cela je silně gamistický komorní larp s drama prvky, postavený na mnoha obviněných a jednom viníkovi. Čas je omezen "svítáním", při kterém budou zlikvidování všichni, pokud nenaleznou hráči sami viníka. Hra je převážně konverzační, v případě rvačky zastaven do stavu "mimo hru", kdy hráči poměří svá bojová čísla a podle toho zahrají výsledek souboje.

Strukturování hře zajišťují mechanismy nelidskosti/vůle, které u některých postav posunují chování a mění herní pravidla, CP strážného, který postupně vodí jednotlivé postavy k výslechu a vpouští do hry nové informace na základě znalosti pozadí i výpovědi jednotlivých postav, a utajené identity některých postav (ve hře se vyskytují různé rasy, mocenské kliky i magie).

Hru jsme stvořili pro přiblížení konceptu komorních larpů hráčům stolních rpg a poprvé ji uváděli na Gameconu 2006.

6.1

81 celkem

Vaše hodnocení je: 0


10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

0
KatŠtěpán Cenek 21.05.2019

27.4.2019
Hráno v 7 hráčích v Třebíči
Pekař Nashtara

Cela je komorní LARP, který v roce 2019 slaví své 13. narozeniny a jde to na něm vidět. Naše uvádění bylo poněkud zvláštní, možná za to může skutečnost, že hra začínala někdy po 11. večerní (to nebyla chyba, bylo to tak plánované a všichni jsme o tom věděli), možná za to může několik prvohráčů či způsob rozdělování postav, který mi nesedl

Uvaděč nás zachránil před zbytečným utrpením a texty, které nám četl, velmi zkrátil s tím, že v průběhu hry je nechá na stole a kdo chce, může si je přečíst. Těch informací je skutečně mnoho a i když jsem ve hře zkusil něco přečíst o světě, stejně jsem nenašel způsob jak to použít. Při výběru postav se mi většina postav nelíbila, až jsem si vybral slepého pekaře. Volby nelituji, hru za starého slepce jsem si užil. Totéž ale nemohou říct ostatní hráči, některé postavy sice byli zajímavé, některé naopak působily zbytečně a v některých případech úvodní popis postavy při výběru definoval samotnou postavu. Hráno sice pouze v 7 hráčích z 10, ale poté, co jsem si po hře přečetl zbylé 3 postavy mi nepřišlo, že by hru výrazně měnili, ale mohu se mýlit.

Hra byla zdlouhavá, většina z nás dodržovala pokyn a čekala, až strážný přinese vodu (což mělo značit půlku maximální herní doby), někteří na to ale zapoměli, vypustili všechny své informace hned ze začátku a neměli moc co hrát. Ve hře je podivný systém vůle a nelidkosti, které mohou spustit stav nepříčetnosti. Také je ve hře přehršel skillů, které mi ale úplně naškodu nepřišly.

Cela není špatná hra, je to ale hra zastaralá. Jsem rád že jsem si ji zahrál, ale že bych z ní byl nadšený se říci opravdu nedá. Co je ale skvělé je, že materiály ke hře jsou k dispozici všem, kdo mají zájem, a tak není problém ji pro dostatečný počet hráčů uvést.

 

0
GavrocheJan Winkelhöfer 06.12.2016

Nutno říct, že jako divokou kartu Festivalu otrlých hráčů jsem čekal něco horšího. Cela není epicky špatný larp, je jen starý a věk mu na kráse hodně ubral. Hra má nějaký game design (v dnešní době dost nevyrovnaný, ale na rozdíl od ostatních věcí, co jsem na FOH hrál - je to larp), zjevně kvůli ní pracně vzniklo celé univerzum, ale vposledku to nevede k dobrému, není jak to ve hře prodat.

1) Hra je šíleně nevyrovnaná. Jsou postavy, které mají herní informace a mohou intrikařit, vyzvídat a jít do konfliktů. Jsou postavy, které hru prostály v koutě (nebo proležely na zemi) a nikdo se s nimi nebavil, protože nebylo o čem.

2) Hra obsahuje brutální množství informací, z nichž tři čtvrtiny jsou naprosto nevyužitelné. A když už se vztahují ke hře, zjistíte, že vzhledem k okolnostem jsou vlastně irelevantní. Dostanete kupříkladu podrobné poučení, jak funguje zákon a právo. Akorát v případě atentátu na místodržícího je všechno jinak. Dozvíte se třeba i jak funguje bylinkaření, akorát toho v cele moc neroste. Tady hluboce smekám před oběma uvaděči za jejich vydatné úsilí všechny informace seškrtat na minimum. Kompletní lore bylo během hry k dispozici, šlo o zajímavou četbu do případných slabších chvil larpu.

3) Hra obsahuje dějový zvrat. A je to zvrat mezi zvraty nejzvratovitější. Kdyby přišel na konci hry Ned Stark (případně jiná postava z úplně jiného univerza) a prohlásil "To já jsem zabil místodržícího", bylo by to úplně stejně... zvratovité. Mohlo se tam stát úplně cokoliv. Je to jedno. A pokaždé, když se může stát cokoliv, měl by přijít Batman.

4) Batman nepřišel :-(

5) Postavy ve hře mají skilly. Moc je nemohu posoudit, neboť mé dovednosti byly téměř výhradně obranné a nikdo na mě neútočil. Skilly ostatních hráčů působily užitečně, párkrát mi ozvláštnily hru.

6) Díky moc uvaděčům za obrovskou trpělivost s rozmazlenými obsaháři, byli jste fakt úžasní!

Číselně nehodnotím, neboť do stařečků se nekope a nebýt wtf konce, mohl bych i prohlásit, že jsem si užil zajímavý příběh. Takhle jsem také něco zajímavého zažil, ale zaboha nevím co. Vlastně vím - cennou lekci z historie larpu. A to na nedělní dopoledne po vydatné párty není málo. 

0
WulfRadovan Vlk 29.11.2014

Příběh: * * * *
Zážitek: * * *
Gamedesign: * * *
Korekce subjektivity: * *

První a poslední hra od CoMu z fantasy prostředí. Ta zápletka a příběh jsou vlastně dobrý. Proběhl atentát na vládce, a do jedné malé cely je hozeno několik hráčů, z nichž jeden to udělal. Přesto mne tento larp zase až tolik neoslovil, ale to mohlo být I tím, že je spíše gamistický, nežli dramatický.
Průběh toho, co se stalo, je poměrně propracovaný, byť jen z těch informací se moc nedá složit, co se stalo. Pozadí světa je propracované dostatečně, aby to mohlo navodit odpovídající atmosféru. Prostoru pro konflikty je zde silně naprůměrně, na druhou stranu, gradace je pouze taková, jakou si udělají hráči, jediné, co ji stupňuje, je docházející čas a vyšetřovatel. Adrenalínu na mém běhu bylo dostatek od začátku do konce, ale to mohlo být take způsobeno rolí toho, kdo ten atentát vlastně spáchal. Nějak jsem nepostřehl, jak vlastně na mne může kdokoliv přijít. Gamistické je to hodně a tak nebyl důvod dávat ostatním hinty, že jsem to byl já, (a vlastně mne ani nenapadlo jak to udělat “nenápadně”,) na druhou stranu, hrál jsem to v roce 2008 a tenkrát se ty komoráky hrály trochu jinak, než dnes.

Neustálý adrenalin, hledání spojenců a neustálé napadání protivníků poskytlo výživné vyplnění času, atmosféra potemnělé školní šatny aka cely byla taktéž působivá. Nebyl to špatně vyplněný čas, a měl jsem tenkrát radost, že jsem “vyhrál”, ale znovu bych si to zahrál jen ze studijních důvodů. Nijak mne ta hra nezasáhla, nijak moc jsem na ni nevzpomínal, to fantasy prostředí mi i tenkrát přišlo prostě příliš divný (možná i částečně tím, že bylo fantasy, spíše však specifičností toho světa).

Gamedesign fakt nedokáži po těch letech posoudit. Smysl v dávkování informací jsem moc neviděl – v Kořisti mi to přišlo o 300% smysluplnější; skilly mi přišly divný, ale evidentně fungovaly; to, že se některé postavy musí zdánlivě náhodným způsobem, který nemohou samy příliš ovlivnit, dostat do nějaké faze, aby mohly vůbec začít komunikovat s ostatními, mi poněkud připomínalo deskovku a příliš jsem to nepochopil (byť pak mohou tu hru v podstatě ukončit…)

Měl jsem štěstí, že mi velmi dobře sedla role, byť na mne v podstatě zbyla. Byla tedy postavená dominantněji, než jsem ji zahrál, jednak tenkrát jsem si ještě na dominantní hraní moc netroufal, druhak to bylo mou strategií – všichni kolem byli mými nepřáteli a já jsem si nemohl dovolit poštvat hned na začátku všechny proti sobě, to mi nedávalo smysl. I tak jsem tam ale jeden pěkný výstup měl  Některých hráčů mi bylo s jejich rolemi vyloženě líto – ale nevím, jestli jejich role byla tak nanicovatá, nebo se prostě jen rozhodli, že většinu hry pasivně prosedí v imerzi. S několika hráči jsem si zahrál fakt dobře, jiní se v podstatě neprojevili. Doteď je to pro mne larp, ze kterého mám nejrozporuplnější pocity. Do značné miry jsem se bavil a jako první a asi i poslední komorní larp jsem ho vyhrál :-D, ale spousta věcí mi tam vadila a u spousty jsem nepochopil, proč jsou tak dělané.

0
KatKateřina Šťastná 08.09.2014

Cela pro mě byla obrovským zklamáním. Vysvětluji si to tak, že se jedná o starý larp z dávných počátků CoMu. Podle mého názoru byla zápletka příliš komplexní pro komorák a její vyřešení (kdo je vrah) dost přitažené za vlasy. Postava mi nesedla, její příběhová linie byla pro mě těžko uchopitelná a poprvé v životě jsem měla chuť to vzdát. Jen jsem se zaměřila na to, abych hru nekazila ostatním, sama jsem si ji ale neužila. Z reflexe po hře mi vyplynulo, že jsme buď jako hráči nepochopili podané informace, nebo tyto informace nebyly konzistentní, a tak po sobě občas hráči chtěli věci, které si nemohli poskytnout.

Zkrátka CoM má v zásobě lepší larpy.

0
ÁjaAlena Pikousová 15.07.2014

Možná, že jsem se na ni těšila víc, než jaké to nakonec bylo. Každopádně mi téměř vůbec nesedla postava. Trošku jsem to tušila už na začátku, ale ona na mě prostě zbyla. Atmosféra byla ale super, svíčky jedna po druhé zhasínaly, skvělé! Jen jsem to skoro čekala i drsnější. Chybělo mi tam, aby se mezi hráči neřešilo jen to, koho vlastně vydat. Chápu, že to bylo podstatné, ale dost jednotvárné...

0
PatrikPatrik Krupička 29.04.2014

Na hře je vidět, že je stará. Taky je na ní vidět, že o tom autoři ví, a tak vám z materiálů vypíchnou jen to, co je podstatné. Z počátku jsem se docela bál, co to bude, nakonec mě to překvapilo celkem příjemně.

Postavy mají co řešit, i když to občas s "hlavní linkou" vůbec nesouvisí. Skilly hře spíš pomáhají a i přes ně jde hlavně o konverzační hru s minimem (čti prakticky žádných) vnějších vstupů, kde se neřeší žádná psychodramata a na poli komorních larpů jde spíše o oddychovku.

Za mě 6/10. Bavil jsem se.

0
DanielLeoš Kyša 27.04.2014

Tady opravdu hodně záleží na hráčích. Může to být průměrná hra, i velmi excelentní zážitek. Každopádně to, že je to stará hra, není vůbec problém. 

 

0
DennyMarek Stokláska 08.04.2014

Pro mě byla cela moc dobrým zážitkem, když se to povede a hráči své postavy uchopí tak jak mají je to vskutku hororový zážitek. 

0
WlernLukáš Třískala 24.02.2014

Hrál jsem na pivku 12°. Hru jsem si užil. Zagro a Spell byli skvělá stráž, všechno fungovalo. Děkuji, že jsem si to mohl zahrát. Příště snad v "reálnějších" prostorách...

0
MantelarLuděk Bohucký 03.11.2013

Byl to můj první larp vůbec, hrál jsem hned ten běh v roce 2006, vůbec jsem nevěděl, co mám dělat, a když jsem to náhodou věděl, nevěděl jsem moc, jak na to. Zpětně vzato mám dojem, že podobný problém nás tam mělo víc a proto spousta z nás prostě nedala hře možnost ukázat, co v ní je. Za mě 6/10, ale možná hře křivdím.