Konec dějin 2.0

Konec dějin 2.0 je nová hra která představuje výrazný mechanismový a hlavně obsahový skok od původních Konců dějin. Zaměřuje se již čistě na Blízký východ, definuje blíže jednotlivé frakce ve státech a pracuje s o několik řádů větší mírou detailu. Vzhledem k tomu, že zavádí i nové vnitřní filozofie toho jaký je vůbec smysl a cíl hry jí považujeme za novou hru, kompletní obsah byl též přepsán.

První uvedení nové verze se konalo 29.-31.3. 2019.

9.0

8 celkem

Vaše hodnocení je: 0


10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

0
KulichJakub Minx 19.12.2019

Hrál jsem 2. běh. Předtím ještě třikrát první verzi hry. Autoři to dělají zatraceně dobře a ten pokrok a srdíčko je tam vidět.

Pokud Vás baví vyjednávání a intrikování jeďte tam, chcete to hrát!

0
MatějMatěj B. 14.12.2019

Druhý běh verze 2.0 - Syrská arabská republika (Hawraní)

Můj již několikátý larp...ne, tohle není larp! Jako absolvent Mezinárodních vztahů, hráč Diplomacie a účastník třech MUNů prohlašuji Konec dějin 2.0 za simulaci s larpovými prvky! ;) A také za nejlepší simulaci, na které jsem zatím byl (a že už jich bylo! A pokud vím, tak pokud byste chtěli zažít ještě lepší simulaci, je nutné mít prověrku a pracovat v NATO).

Zatímco na larpech dostanete cizí postavu s osobními problémy, tady dostanete stát a frakci se státními problémy, a jinak hrajete v podstatě sami za sebe - ale tak, abyste obhájili přidělené politické postoje. Vaše postava vás nebude omezovat a můžete využít své nejlepší schopnosti a dovednosti k tomu prosadit své cíle. To, jestli naleznete řešení, a jestli dokážete ostatní dostatečně ovlivnit aby plnily vaše přání záleží jenom na vašich schopnostech. Ale zážitek to bude stejně silný, jako na larpu - je to koneckonců zážitek. Jenom si dejte pozor, zda vás baví vyjednávat s lidmi a strategicky bojovat o vliv a moc.

Největší devizou hry jsou detailně a stručně zpracované informace o Blízkém východě, které vás vzhledem k možnostem zasvětí opravdu výborně. Druhou jsou několikačlenné delegace států - nejste jedinými představiteli státu, musíte spolupracovat s ostatními delgáty, a zároveň každý z vás táhne zemi trochu jiným směrem. Třetí devizou je velmi zajímavé období 2006-2014, rozdělené na 4 kola. A poslední a ultimátní je možnost ovlivňovat dění ve svém státě a podnikat kroky, které mají reálný dopad na dění - nejedná se jenom o žvanění a formulaci rezolucí, jako na MUNech, ale vaše kroky mají v zemi reálné dopady. Celá hra je velmi dobře technicky zvládnutá i s vlastním softwarem, dění na Blízkém východě je velmi dobře a detailně popsáno a korigováno - organizátoři evidentně mají v regionu přehled a dokáží realisticky modelovat dění v reakci na akce delegátů.

A jinak abych vykreslis Hawránímu pode mnou Sýrii 2.0 - dal jsem si za cíl udržet Bašára Asada pevně u moci a zároveň neprolévat Syrskou krev - a to se povedlo ;) Žádná občasnská válka nebyla! Ale nebudu spoilovat...

0
VašekVašek 06.04.2019

První běh verze 2.0 - Turecko (Nursí)

Skvělý vyjednávací LARP s prvky deskové hry. Pokud zásadně nečtete zprávy, možná to nebude hra pro Vás. Určitě bych jí doporučil lidem, kteří se chtějí o Blízkém východě něco dozvědět, baví je politický humor stylu "Jistě pane ministře" a ocení kvalitní fake news.

Hrát za Turecko byla paráda, hrozně jsem si to užil. Byli jsme silnou a intrikující zemí, která se rozhodla, že chce být vidět. To se nám myslím povedlo. 

Zprávy ze světa, kdy se delegáti dozvědí dopady svých depeší jsou rozhodně nějlepší částí hry. Moc se mi líbilo využití Slacku a možnost posílat svou vlastní propagandu světu. Ačkoli se hry účastní delegace převážně muslimských států, hra rozhodně není "suchá" a když se Alláh nedíval, bylo velmi veselo (@David Vávra - takže párty teda rozhodně byla).  Jako hráč bych ocenil, kdyby bylo více kol s menším počtem akcí, ale uvědomuji si náročnost vyhodnocování. Věřím, že tuhle hru lze hrát opakovaně a chystám se na to.

 

0
WraithMichal 01.04.2019

První běh verze 2.0 - Syrská arabská republika (Hawraní)

 

Byl to můj vůbec první LARP v životě, takže tím byl ten zážitek asi intenzivnější...

 

...ale k věci...

 

...víkend to byl parádní, zažitek se mi dostal hluboko pod kůži a už se nemůžu dočkat na další běh. (Sýrie ještě neřekla své poslední slovo! :-D ) Pokud to mám nějak popsat ze svého úhlu pohledu tak: Hrál jsem tam otloukánka par excellence. Mlácen USA, Tureckem, Izraelem, extremisty zleva i zprava a dokonce i vlastní delegací (všichni mě zradili parchanti! :-D ), ale přesto přese všecko Syrie přežila! Ale popořadě...

 

...pátek: Pro mě to byl šokový den, nejdřív jsem narazil na delegáta (Čína), který zjevně měl vyjednávací praktiky v krvi na stupni, který jsem nečekal a protože jsem byl ještě dost nervózní, tak jsem pořádně ani nevěděl jak postupovat a těžko jsem si za pochodu budoval nějakou vlastní vizi. Pokud jsem kdy na této hře zažil určitý stres či cítil tlak, tak při tomto prvním pořádném jednání zcela určitě. A moc za něj děkuji, protože mě to připravilo na zbytek víkendu.

 

Sobota: Po ránu mě bombardoval Izrael... hezké probuzení popravdě, ale výsledkem bylo nakonec vyjednání dohody, která se dala označit jako win-win na obě strany (jak ukázala neděle), stát ještě držel pohromadě a moji kolegové z delegace sice už jeli své vlastní agendy, ale ještě nebyli nepřátelé. Zkusil jsem si předsedat organizaci - Liga arabských států - a myslím, že jsem si nevedl nejhůř. Má hra rychle krystalizovala v hru opatrnou, defenzivní a vše jsem zakládal na takových "naivních pitomostech" jako, že jsem říkal pravdu, držel se u zdi a svižně jednal s kýmkoliv kdo mi přišel do cesty jen abych se připravil na to co bude nevyhnutelné... na válku ve vlastní zemi... bylo zrovna zasedání OSN, když má kolegyně z delegace se postavila za mými zády a přednesla všem, že vyhlašuje odboj proti mě (mé frakci) a kolega (kurd) se přidal k ní (poté co jsem mu vycházel vstříc, kde to jen šlo). Veřejná podlá zrada... ale po pátku jsem již byl připraven a rozhodnut neprodat svou kůži lacino. Přesvědčil jsem ostatní aby rozhodli zda uznávají mou frakci jako "jedinou Sýrii" což byl první střípek úspěchu a poté běhal celé odpoledne po všech delegátech a prosil je o pomoc či neutralitu. Abych se brzy dozvěděl, že to je zbytečné a válka to bude ve velkém stylu...

 

Neděle: ...to už se mnou válčila Amerika, Turecko, všichni extrémisté (i "feministky" dokonce! :-D ) a že jich bylo. Ale po dvou dnech této "horké přípravy na nevyhnutelné" jsem už byl připraven a ač nováček jsem ve svém posledním projevu dokázal zvednout hlavu a dosáhnout toho, že mí spojenci (Rusko, Irán, Egypt a další...) se podřídili mým plánům a já tak mohl do očí celému prohnilému západu, že jsou "banda teroristů" a dát veřejně ultimatum Americe (že ho respektovala jen zčásti je věc jiná). Finále bylo velkolepé, má země přežila a válka proběhla docela podobně jako v realitě a Izrael ve svém posledním tahu, dokonce nebombardoval moje jednotky, když bojovali u jeho hranic s rebely (což byl úspěch vezmu-li v potaz, že jsem měl za spojence Hizballáh což jsou dle Izraele teroristi). Svět nebyl zničen, Syrie přežila a všichni jsme si ve velkém finále oddechli.

 

Resumé: Byl to zážitek... byl to hodně dobrý zážitek. Hra vyžaduje schopnost se rychle zorientovat "a něco" (cokoliv) dělat. Buď to dopadne nebo ne a pokud mohu dát budoucím nováčkům několik rad, tak jsou to tyhle (jsou tam i věci, na které jsem přišel třeba já sám pozdě):

- když něco chceš tak si o to řekni (náznaky nefungují)

- když něco nechceš tak to taky řekni (opět - náznaky nefungují)

- jednej, jednej, jednej a počítej, že když uspěješ v polovině případů, tak jsi geniální diplomat (má úspěnost byla tak cca 30% a to si možná fandím)

- pokud je problém, který nemůžeš vyřešit (když ti vyhrožuje či tě napadne někdo jako USA), tak to neřeš... musíš mít spojence, kteří jsou dost silní aby to řešili za tebe a věř, že pokud jsi celou dobu lidově řečeno "držel úhel", tak to řešit budou

 

...prostě fakt dobrý a hlavně poučný víkend, který stál za to. Příště jedu znovu a doufám, že své hořce nabyté zkušenosti proměním v sladké ovoce úspěchů.

 

PS: Od příště do demonstrantů střílím rovnou ostrými! :-D :-D 

0
DavidDavid Vávra 01.04.2019

První běh verze 2.0 - Velká Británie (Daniel Appleby)

Zajímavě jiná hra oproti jiným Rolling hrám. Jsou zakázané osobní a romantické linky a jde o simulaci mírové konference. Prochází nedávným obdobím 2004-2016 se zaměřením na Blízký Východ. Spoustu událostí jsem jenom slyšel ze zpráv, ale naučil jsem se je ignorovat. Takhle si to prožít dává všechno větší smysl a vzbudilo to ve mě zájem Blízký Východ víc pochopit a zjištovat si o tom víc.

Je to tak trochu deskovka - jsou 4 kola odeslání depeší, které řídí hru. Rozdělování měny "diplomatické fondy" do různých akcí, podpora cizích akcí. Na mapě se posunují vojenské jednotky i uprchlíci. Na druhou stranu ale pořád nejde larp "vyhrát". Síly jsou od začátku nevyrovnané (USA jsou prostě silnější než Libanon), tak jde spíš o to prozkoumat motivace svého státu, vytvářet zajímavé konflikty a vyjednávání. Hezky funguje jednání v plenárním zasedání, radě bezpečnosti OSV, lize Arabských států a hlavně v kuloárních jednání mezi dvěma státy.

Vyzdvihnul bych super venue, vtipné zprávy ze světa, fungující Slack jako komunikační kanál, dobré jídlo, vzdělávací přesah.

Zlepšil bych systém zadávání depeší - založit to jenom na spreadsheetech moc nefungovalo a odpovědi na depeše hodně trvaly. Chtělo by to naprogramovat jednoduchý systém na míru, mohl bych pomoct. Také ekonomická spolupráce neměla na hru žádný vliv, nebo to aspoň nebylo vidět. Mělo by se něco dělat aby neodpadlo tolik hráčů - v EU většina států měla jenom jednoho delegáta a hra pak byla taková jednostranná. Taky mi chyběla na hře party - nebyl na ní čas, když se druhý den vždycky hrálo od rána. Zkrátil bych hru do soboty večer, imho by se to stihlo taky. A naposled by to chtělo trochu krotit hráče, aby se tolik neodchýlili od reálné politiky svého státu.

7/10 - zajímavá hra s vzdělávacím přesahem, chce to vyladit nějaké technické věci

Larpy autorů