Konec dějin...?

50 hráčů, mužů, žen, 50 obojetných

hodin , 2 dnů , 2014

Web: http://konecdejin.rolling.cz

Autor fotografií : Ivana Kuglerová

„Válka je jen pokračování diplomacie jinými prostředky.“

Carl von Clausewitz
Vstoupí Turecko do EU? Je možné mírové soužití Izraelců a Palestinců? Stane se Indie stálým členem Rady bezpečnosti OSN? Zachová si Ukrajina svobodu? Kdo další přistoupí ke Kjótskému protokolu? Povede se repatriovat uprchlíky z Iráku? ….

Vyjednávání a napětí, rozkazy tajným službám a vojenským jednotkám, spory, zrady, tajné dohody a veřejná prohlášení… svět, o jehož osudu rozhodujete jen vy, vaše schopnosti… a vaši protihráči.

Konec dějin... ? je simulací politického jednání s přímými dopady na osud jednotlivých států. Zkuste si, kam by směřoval svět, kdybyste mezinárodní politiku dělali vy!

8.2

60 celkem

Vaše hodnocení je: 0


10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

0
TiriusJan Staněk 25.06.2017

Horizont událostí II. - Saudská arábie

Dost dobrá, zábavná gamistická hra, příjemné osvěžení v mém běžném herním repertoáru. Podrazy s úsměvem na tváři, čestná podání ruky, neustálé zvraty a velká porce zábavy. 

Co jsem čekal, že bude jinak:

- Hra je dost taková, jakou si jí uděláte. Asi není v lidských silách jí víc centrálně držet na uzdě, ale čekal jsem, že např. státy budou klást svým zástupcům větší odpor, když je oni budou chtít kormidlovat někam, kam by podle mě v realitě prostě nešly. Takhle mám pocit, že kdybychom si řekli, že chceme z národa pouštních náboženských fanatiků udělat městské liberály přesvědčené o právech žen a gayů, nic by nám v tom nebránilo a stalo by se to. 

- Depeše mají vyrazně menší váhu na to, co se děje, než vzájemné dohody a proklamace. Celkově jsou vlastně depeše spíše hodně doplňkovou záležitostí, takže je lepší se na ně nespoléhat. Taky by bylo fajn alespoň do pravidel zmínit, jakou sílu mají diplomatické fondy. Je hodně, chci-li podpořit akci 5, 25 nebo 50 fondy? Kolik fondů má průměrná země?

- Různé vychytávky v rámci Horizontu událostí mi přišly dost nevyrovnané. Některé tvořily podstatnou část hry různých delegací, jiné vedly tak nějak nikam a vlastně moc obsahu nepřidávaly. Na druhou stranu různá tajná spiknutí zábavně propojovala delegace a hru posouvala.

- Materiály před hrou. Informací o vlastním státě dostanete možná až zbytečně moc, možná by byl lepší systém přehledného vypsání klíčových věcí pro hru do nějakého přehledu a pro reálie dát odkaz na Wikipedii. To, co naopak naprosto fatálně chybí, je přehled hlavních světových problémů a kauz. Tam se nejvíce projeví, zda se o světové dění zajímáte, či ne, protože pokud nevtáhnete vlastní znalosti, budete absolutně ztraceni. 

Co mě více než příjemně překvapilo:

- Spoluhráči, kteří hráli naprosto fantasticky. Některé podrazy byly prostě boží.

- Zprávy. Naprostá bomba (někdy doslova)

- LAMY.

 

Bavil jsem se a kdybych měl bodovat, tak mám jasno - 11/9!

 

0
WrauuRichard Mor 30.12.2016

Ruská federace - 4.běh
Za mě maximální spokojenost - larp ze současnosti, resp. simulace valného shromáždění OSN. Vysoká politika, diplomatické vyjebávání s oponenty. Chtěl jsem říct "vyjednávání", ale... :) To vše podporované špionážními a kontrašpionážními akcemi, které byly tím úspěšnější, čím lépe jste je definovali a cílili. 
Znalost moderních dějin a současné problematiky je výhodou. RF jsme tentokrát pojali jako ty hodné (aspoň navenek), kteří řeší konflikty diplomaticky a logickými odůvodněními. Ejhle...ono to fungovalo. Stát prosperoval a bohatl. :)
Doporučuju všem, kteří si chtějí diplomacii vyzkoušet a svým rozhodnutím ovlivňovat vývoj světa... nebo přispět k jeho konci :)
+ spád hry; hráči; ubytování a prostředí; wi-fi; facebook; média a jejich ovlivňování; breaking news, večerní párty...
- trošku čekání na předherní info; hledání prostor pro Radu bezpečnosti OSN; občas nevhodně vtipné a úsměvné situace...

0
PeckaMikuláš Peksa 16.12.2016

Prošel jsem zatím všechny běhy, takže 10/10 asi nepřekvapí. Na té hře se mi fakt hodně líbí, že ukazuje "jak to funguje". Že nejsou žádní hodní a zlí, ale zájmy a cíle. Teroristy jsem pronásledoval i podporoval, jaderné zbraně šířil i omezoval, Kurdy vraždil i ochraňoval - v obou případech to vždycky bylo perfektně logické, nebyla to nějaká moje libůstka, ale reálná potřeba mojí země. Pro středoevropana ta hra navíc odhaluje fungování Středního východu - což je neuvěřitelně promíchaný spletenec různých zájmů, intrik a nenávistí, který málokdo z našinců chápe. Nic není lepšího, než když veřejně jménem Islámu dštíte nenávist na Izrael a o 5 minut později s Izraelcem tokáte na téma "Asad nesmí padnout". Ale dává to setsakra smysl ;)

Hru bych určitě doporučil všem studentům politologie, žurnalistiky a podobných disciplín. Jednak se člověk rychle naučí fakta, která by jinak dlouze sbíral, druhak si vyzkouší tu politiku tak nějak "v praxi".

A doporučil bych jí i "normálním civilistům". Pokud si z toho něco odnesete, tak fakt, že "křižácká logika" typu "bombneme je, páč jejich slepičí bůh je horší než náš králičí" fakt nefunguje. A tohoto poznání není ve společnosti nikdo dost. :)

 

0
HanJan Šedivý 08.12.2016

Konec dějin je více než Larp. Je to hra. Je to simulace. Je to otevřené hřiště a bojiště. O napětí nechybí nouze, byť se jenom vyjednává.

Saudská Arábie - 4. běh.

Parádní zážitek, stačí doladit pár dokumentů a pravidel ať jsou nováčkům srozumitelnější a není co vytknout.

9/10!

0
PyrokarMarek von Křiklán 07.12.2016

Írán - Horizont událostí I

Palestinská autonomie - 4. běh

Čína - Horizont událostí II

Rusko - 6. běh

vážně jsem tomu dával 9? Měnim na 10 s okamžitou platností.

0
DugongSilvester Bucek 05.12.2016

Zaujímavá a netradičná hra. Napriek tomu jeden zo slabších larpových zážitkov (čo ale neznamená že zlý).
Začnem pozitívne:
- téma a forma výborná, naozaj je to tak trochu iná hra, dokonca si myslím že má obrovský potenciál pre študentov medzinarodnych vztahov, politologie a pod, ktorým príliš nesedí preformalizovaná podoba modelov OSN
- orgovia, ako vždy proste úžasní, pružne reagovali na problémy s technikou našej delegácie a starali sa o všetky naše potreby
- výber krajín: krajiny vybrané zaujímavo, dokonca aj relatívne okrajová India mala vždy niečo na práci
- niektoré delegácie vypadali neskutočne autenticky, vyzdvihol by som Nemecko, USA, Izrael, Palestinu a Syriu
- koťátka

pár neutrálnych vecí:
- ubytovanie v pohode, trochu škoda že sa muselo presúvať cez exteriér, ale aspoň mal človek pocit že je vo Švajčiarsku
- facebook ako noviny je výborný nápad, internet viac menej fungoval, takže to naozaj spĺňalo účel, bolo zo zábavné, aj plné informácií, zároveň mi tam ale chýbal nejaký "žurnalista" od orgov, ktorý by sa pýtal delegátov (z čoho by mohli byť nie len zaujímavé správy, ale by to mohlo často aj vyjasniť čo vlastne chcela delegácia dosiahnuť (pozri depeše nižšie).
- niektorých trochu štvalo že pri rokovaniach dochádzalo k výbuchom smiechu, myslím ale že hranicu to prekročilo len raz, inak je to stále zábava, takže epické scény Egypta či Izraela boli fajn

A na záver problémy:
- trochu problematická komunikácia pred hrou, niektoré veci dosť nejasne formulované a posielané pomerne na poslednú chvíľu (obzvlášť ak uvážim že pravdepodobne sa v tejto hre robí minimum úprav)
- Workshopy: neboli žiadne, myslím že to je veľká škoda, pol hodina alebo hodina pred hrou venovaná objasneniu pravidiel by určite prospela, predsa len 20 strán pravidiel pravdepodobne nejaké zmatky prinesie, toto osobne považujem za najvačší problém, možno som iba moc rozmaznaný rollingom, ktorý nás inak na každú hru skutočne poctivo pripraví
- depeše: mohli fungovať výrazne lepšie, hlavne v odpovedi mohlo byť zhrnuté aké prostriedky štát má, lebo vypočítať to celé nebola úplne triviálna matematika, hlavne v súvislosti s nedovysvetlenými pravidlami
- hodnota akcií: mám pocit že skutočne nikomu nebola jasná sila a hodnota jednotlivých akcií. Je mi jasné že všetky možné kroky sa "naceniť" nedajú, ale keby bola nejaká tabuľka aspoň s tými najbežnejšími, dala by sa od toho odvodiť cena pdoobných krokov
- ukončenie hry: nebolo mi úplne jasné čím hra končí, doteraz mám pocit akejsi neuzavretosti (napatie by mohlo vyeskalovať povedzme už v nedeľu ráno, aby sa na obed prípadne dalo uzatvárať mier a pod) akási forma epilógu tomu vážne chýbala.

aby som tie problémy zhrnul - myslím že vačšina má v zásade jednoduché riešenie: tabuľky pre jednotlivé krajiny, prípadne nejaká prehľadová stránka, kde by hráči dostali info ala hud v civilizácii, a intenzívnejšia komunikácia vlád s delegáciami

v každom prípade dík, o ďalšom behu by som uvažoval - hlavne preto, že by som naň mohol byť lepšie prichystaný.
7/10 (jednen bodík za koťátka)

0
SunnyLenka Daňková 10.05.2016

Čínská delegace, 9/10

Konec dějin byl pro mne zcela netradiční LARP. Byť je avizováno, že se nejedná ani tak o osobní linky, jako spíš o vyšší politiku a vyjednávání v globálním měřítu, povedlo se organizátorům sestavit takové obsazení, že všichni byli naprosto uvěřitelní. 

Tohoto LARPu jsem se docela obávala, že to bude spíš pro chlapy, že jako žena, milující osobní dramata, si to moc neužiju. Bála jsem se, že nebudu umět argumentovat, že nerozumím mezinárodní politice... Organizátoři ale odvedli naprosto profesionální práci s podklady před hrou a i v průběhu hry. Před hrou se člověk začal postupně orientovat v problematice daného státu a v průběhu hry i jiných států. Dostalo se nám to všem pod kůži. 

+

LARP měl spád, pořád se něco dělo.

Hráči byli připravení, organizátoři neskutečně orientovaní v mezinárodní politice, neustále to dělali zajímavé a někdy i interně vtipné (když jsme to přehnali s vyslanými jednotkami, nebáli se to zapracovat, takže jsme defakto způsobili malý holocaust), orgové makali 24/7 (RESPEKT a DÍK!)

Dobře zvolená lokace, skvělé ubytování a na LARPy nadstandardní jídlo. 

Je to první LARP, kdy se to ve skupině prožívá ještě i několik týdnů poté. 

-

Špatně fungující wifina zmařila několik dobrých akcí a neustálé čekání na načtení konverzace, fotky nebo článku bralo zbytečně moc času.

Pro mne nebyl úplně vyhovující typ Horizont událostí se sci-fi elementy, ztrácelo to tím  někdy na důvěryhodnosti a hlavně to opravdu nebylo potřeba, protože zajímavých a konspiračních reálných věcí bylo až až. 

 

 

0
DrirrFilip Appl 04.05.2016

Konec dějin je úplně jiný larp. Nečekají vás žádná osobní dramata, žádné imerzní vysedávání v koutku, slzičky a osudové romantiky. Obyčejný běh se mi hrát nechtělo, protože mám politiky dost na pracovní úrovni a ještě si na ni hrát mě moc nelákalo. Jenže, když se objevil Horizont událostí, kde se ke všemu přidala konspirační  a záhadologická nadstavba, která působila vážně nevážným osvěžujícím dojmem, nebylo už co řešit.

Po herní stránce musím ocenit velké organizátorské nasazení. Jako zpracovávat, interpretovat a rozvíjet takové množství informací s nutností neustále přemýšlet o co nejlogičtějším a nejpravděpodobnějším vývoji není úplná hračka a tady se to daří (i díky velkému geopolitickému přehledů organizátorů) s velkou parádou. Děkuju také za zázemí, za spoluhráče, jídlo, ubytování, párty a pártyjeho.

Prostor ke zlepšení vidím podobně jako mnoho ostatních v technickém zázemí. Pokud hra využívá jako jeden z herních prvků Facebook, musí prostě internet šlapat jako hodinky, jinak je to trochu marný. Je mi jasný, že se to blbě zařizuje, ale je to věc, která je prostě potřeba a nějak se zařídit musí. 

Osobně bych také uvítal vyhrát si trochu víc s detaily, které dají ještě větší 360ti stupňovou iluzi té konference mocných - připravené šablony na smlouvy jsou například takovým detailem, který potěší. Takhle jsem místy pořád lehce cítil tu "školní třídu", naštěstí fakt jen lehce.

Závěrem chci říct, že mě hra donutila si oprášit znalosti některých politických a územních problémů a vím mnohem víc o Izraeli a tom, jak to tam kluci nemaj úplně jednoduchý, což je super. Naopak mě trochu naštvala a rozesmutnila tím, že šlo ve vteřině do háje veškeré celoherní snažení. Ale tak už to bývá, celkově moc pěkný, užil jsem si to fest. 
8/10

 

0
PecanPetr 03.05.2016

Úžasný víkend, skvělý zážitek. Určitě bych doporučil všem, co je baví jenom trochu vyjednávání. Organizátoři sice upozorňují, že se nejedná o LARP v osobní rovině, ale i tak jsem si užil položit se do věcí z pohledu mého státu a zastávat politiku komunistické Číny.  Co bych vyzdvihl, je přesah - který mě dobrovolně "donutil" se blíže podívat na kapitolu moderních dějin. I když to hra přímo nevyžadovala, tak jsem se jako ekonom čínské delegace přistihl, jak už den před hrou studuju podle wiki největší exportéry ropy a to ko je členem OPEC abych zajistil prosperitu čínskému lidu na další dekádu.

Ve hře samotné je informační "overkill", který fakticky neumožňuje, aby nebylo co dělat. Ve skutečnosti se spíš rozhoduje, čemu se nebude věnovat pozornost aby se stihly řešit problémy, které jsou důležité. Hra se dá hra pojmout ve stylu "vyhrát" - člověk se postupem začne dostávat do mechanismů a rozlišovat, které akce mají na hru skutečný vliv a které  jen kosmetický. Nakonec v paměti zůstanou ty zážitky, které se samotným uspořádáním světa nemají nic společného - pracně uyavřené smlouvy uzavírané s vědomím, že budou porušeny, přesuny armád na území cizího státu pod rouškou ekonomické pomoci a v neposlední řadě vědomí, že vyslaná humanitární pomoc pravděpodobně jde zachraňovat situaci, kterou jsme sami způsobili.

Hrál jsem variantu "Horizont událostí" s konspiračními prvky.  Popravdě by mě vůbec nevadilo si zahrát klasickou variantu, protože i ta by byla obsahově nabitá. Tím, že se pozornost strhla k "nadpřirozenu" tak to na jedné straně něco přidalo, na straně druhé se tak ke slovu dostaly mnohem méně jemnější nuance politiky - ekonomie, lidská práva a nakonec i konvenční zbraně.

- Příprava před hrou - k nezaplacení - nedokážu si představit že bych  do hry naskočil s lidmi se kterými se neznám a řešil strategii na místě

- Organizace - nestabilní Internet hru sice poznamenal, ale vše podstatné fungovalo tak jak má. Organizátoři dělali první poslední, materiály na hru více než vyčerpávající. Patří jim obrovský dík. Stejně tak jsem si užil hru ostatních hráčů. Nevím, jestli se lidi typově hlásili ke státům podle sympatií, ale v drtivé většině případů to strašně sedlo. 

 

0
ZappoPetr Špiřík 01.05.2016

Hrál jsem variantu Horizont událostí (přidaný X-Files, konspirační teorie a spousta what-if a wtf věcí) za Ruskou delegaci, dopředu domluvenou. Všechny tyhle věci považuju za určující pro dobrý zážitek ze hry.

Konec dějin je v základu vyjednávací hra - reálný svět, konkrétní krize a časové zasazení a reálné velmoci a lokální státy. Nestejné šance, nestejné cíle, nestejné možnosti. Politika. Hra je tahová, část věcí probíhá čistě v rovině vyjednávání ("podpoříme vás v útoku"), část je privátní pro každou delegaci ("Chci sabotovat Čínský vesmírný výzkum").

Horizont událostí nad tím staví a oživuje veškeré možné i nemožné konspirační teorie, ke kterým se ale hra chová v rámci možností seriozně. Odvrácená strana měsíce, Godzilla a faraoni kráčející po zemi? Dobrá a kolik divizí takový faraon má... Dává to hře další rozměr, přijde mi, že to lehce demokratizuje zábavu (i malý státeček jako Francie může mít vliv na dění světa) a zároveň to hru trochu zakčňuje a odlehčuje. Teda myslím, nehrál jsem seriozní variantu. Každopádně naše delegace jela na tu hru právě kvůli tomu a tak nás to bavilo a užili jsme si to díky tomu o to víc.

Domluvená delegace je taky něco co přidá - spousta dění ve hře probíhá paralelně a být schopni se na fleku rozdělit kdo bude dělat co a na základě desetisekundový synchronizace se domluvit na společným postupu a vědět, že ti druzí to vidí stejně a dopadne to dobře, to je k nezaplacení. Hrát malou jednomužnou delegaci může být výzva a zábava úplně jinýho formátu, hrát velkou a NEdomluvenou delegaci dopředu bych nikomu neradil. A taky jsme hráli Rusko, který se hraje samo.

Výše zmíněný je tak hlavně pro ty, kteří uvažují, jestli to hrát příště a co (si myslím), že tak ovlivňuje zážitek.

Na hře samotný bylo pár věcí, který lehce drhly, spíš organizačního a technickýho charakteru - internet byl hodně nepředvídatelný a časový rozvrh se někdy měnil a posouval víckrát po sobě, což trochu rozhazovalo plánování jednání ("za 15 minut je oběd, to už nic nezačnem, dáme to po obědě. Oběd se posouvá o 30 minut. Oběd se posouvá o dalších 30 minut."), ale byly to spíš maličkosti než něco zásadního.

V celkovém součtu jsem se příjemně bavil, na hře jsem nejvíc ocenil asi to, že odsýpala a bylo jen pár hluchých míst, kdy jsem trochu bloumal areálem a čuměl co a jak. Pro zábavný zážitek si myslím, že je dobrý si přečíst o čem organizátoři hru chtějí mít a věřit jim, že to tak bude. Není tam prostor a smysl pro nějaké dramatické hraní, imerzi a citečky, zato jako vyjednávání a krizové rozhodování a akční politika je to fakt dobrý.

Bavil jsem se, doporučuju (hlavně Horizont událostí!). 7/10

Události

Larpy autorů